کاشت مو،کاشت ابرو، مزوتراپی مو، بهترین مرکز کاشت مو

دانستنی ها

همه چیز در مورد هپاتیت

آنچه باید در مورد هپاتیت بدانیم

به التهاب کبد هپاتیت گفته می شود.این التهاب می تواند در اثر عفونت های ویروسی و یا مصرف الکل اتفاق بیفتد.همچنین سموم،داروها و در برخی موارد خود ایمنی نیز می تواند موجب التهاب کبد شود.

پنج نوع هپاتیت وجود دارد:

هپاتیت A

هپاتیت B

هپاتیت C

هپاتیت D

هپاتیت E

که در این میان دو نوع C و B از بقیه شایع تر هستند

در این مقاله ما ۱۱ مورد از باورهای غلط در مورد هپاتیت را مورد بررسی قرار می دهیم.
ویروس هپاتیت
ویروس هپاتیت

۱۱ باور غلط در مورد هپاتیت

۱. همه انواع هپاتیت به یک اندازه خطرناک هستند

برخی از انواع هپاتیت خود محدود کننده هستند ، به این معنی که خود به خود برطرف می شوند. اما برخی دیگر می توانند باعث سرطان کبد یا آسیب دائمی کبد شوند.

“ویروس های هپاتیت در واقع بسیار متفاوت هستند.”

در اینجا ما تفاوت بین ویروس های هپاتیت را مورد بررسی قرار می دهیم:

هپاتیت A: این نوع هپاتیت بسیار نادر است و اغلب باعث بوجود آمدن احساس بیماری در افراد می شود.این نوع هپاتیت به ندرت با عارضه همراه است.

هپاتیت  B: این نوع هپاتیت در صورتی که عفونت اولیه افراد به یک عفونت حاد و مزمن تبدیل شود می تواند بسیار خطرناک و جدی باشد اما نکته مثبت این مورد این است که  فقط ۲ تا ۶ درصد از بزرگسالان دچار عفونت حاد می شوند و اکثر افراد در طول عفونت اولیه  کاملاً بدون علامت هستند.

هپاتیت C: این نوع هپاتیت در ابتدا بدون علامت است اما پس از مدتی در ۶۰ تا ۸۰ درصد افراد مبتلا عفونت ویروسی تبدیل به عفونت حاد می شود و در صورتی که سریعاً درمان نشود تبدیل به سرطان کبد، سیروز کبدی و نهایتاً مرگ می شود.

“به همین دلیل بسیار مهم است که واکسیناسیون هپاتیت A و B و غربالگری هپاتیت C حداقل یکبار انجام دهید حتی اگر احساس بیماری ندارید .”

۲. هپاتیت C بسیار نادر است

طبق بررسی های سازمان بهداشت جهانی (WHO) از مجموع جمعیت جهان ، ۳۲۵ میلیون نفر دچار هپاتیت B یاC  و یا هر دو هستند.

در کل ، دو نوع هپاتیت B و C شایع ترین علل سیروز و سرطان کبد هستند. همچنین بیشترین مرگ و میرهای ناشی از ویروس هپاتیت همین دو نوع هپاتیت هستند.

“تخمین زده می شود ۷۱ میلیون نفر در سراسر جهان و ۲.۴ میلیون نفر در آمریکا با هپاتیت C  زندگی می کنند ، که این رقم دو برابر تعداد افرادی است که با HIV (ایدز) زندگی می کنند .”

۳. افراد مبتلا به هپاتیت C نمی توانند از شیر مادر تغذیه کنند

ویروس هپاتیت C از طریق شیر مادر منتقل نمی شود با این حال “افرادی که دارای نوک پستان ترک خورده یا خونریزی هستند باید موقتاً شیردهی خود را تا زمان بهبودی متوقف کنند.”

۴- افراد می توانند با بوسیدن و دست دادن به هپاتیت مبتلا شوند

ویروس هپاتیت با بوسیدن ، دست دادن ، استفاده از وسایل مشترک ، پشه ، سرفه یا عطسه منتقل نمی شود

ویروس هپاتیت C تنها از راه تماس با خون فرد مبتلا مانند استفاده از تجهیزات مشترک تزریق دارو ، تجهیزات خالکوبی غیر استریل ، هنگام تولد یا در موارد بسیار نادر از طریق رابطه جنسی منتقل می شود.

۵- افراد مبتلا به هپاتیت C نمی توانند رابطه جنسی داشته باشند

این یک باور کاملاً نادرست است که افراد مبتلا به هپاتیت C نمی توانند رابطه جنسی داشته باشند با این حال این افراد بهتر است یک سری نکات را رعایت کنند:

فعالیت های جنسی که خطر قرار گرفتن در معرض خون فرد مبتلا را افزایش می دهند مانند: رابطه مقعدی و رابطه جنسی در دوران قاعدگی ، خطرناک هستند.

۶. همه افراد مبتلا به هپاتیت دچار زردی هستند

زردی یکی از نشانه های مشکلات کبدی است اما همه ویروس های هپاتیت بلافاصله باعث ایجاد مشکلات کبدی نمی شوند.”

“تقریبا نیمی از افرادی که با هپاتیت C زندگی می کنند تا زمانی که ویروس هپاتیت به کبد آنها آسیب برساند(که اکثراً بیشتر از ۱۰ سال طول می کشد) کاملاً بدون علامت هستند و پس از آن زردی و علائم دیگر بروز می کند.

۷. هپاتیت ژنتیکی است

این باور در بین افراد وجود دارد که هپاتیت C ژنتیکی است بنابراین می تواند از نسلی به نسل دیگر منتقل شود. این باور کاملاً نادرست است. این بیماری ژنتیکی نیست و از والدین به ارث برده نمی شود.

در موارد نادر ، هپاتیت می تواند در هنگام زایمان از مادر به کودک منتقل شود. با این حال ، احتمال وقوع آن در حدود ۲ تا ۸ % است.

۸. برای تمام انواع هپاتیت واکسن وجود دارد

این باور نیز کاملاً اشتباه است. در حال حاضر تنها برای هپاتیت A و B واکسن وجود دارد .

در حال حاضر هیچ واکسنی برای هپاتیت C وجود ندارد.

۹. هپاتیت C فقط در بدن انسان زنده می ماند

یکی دیگر از باورهای رایج در مورد هپاتیت C در میان مردم این است که ویروس هپاتیت C نمی تواند در خارج از بدن به زندگی ادامه دهد اما در تحقیاتی که توسط دانشگاه ییل در سال ۲۰۱۴ انجام شد نشان داد که هپاتیت C می تواند ۶ هفته خارج از بدن زندگی کند و دارای قدرت کافی برای آلوده کردن فرد می باشد.

۱۰-  افرادی که به هپاتیت C مبتلا شده اند دوباره به این ویروس مبتلا نمی شوند

این باور غلط است زیرا آنتی بادی هایی که در بدن فرد برای مقابله از ویروس هپاتیت C تولید می شوند نمی توانند مانند واکسن عمل کنند.

به همین دلیل است که پس از ابتلا به عفونت اولیه ، فرد باید اقدامات احتیاطی را انجام دهد.

۱۱. داروهای هپاتیت C دارای عوارض شدید هستند

درمان های فعلی ویروس هپاتیت C با قرص بین ۸ تا ۱۲ هفته به طول می انجامد. که در اینصورت نرخ درمان بیش از ۹۰ درصد است. داروهای جدید درمان هپاتیت C عوارض جانبی بسیار کمی دارند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا