کاشت مو،کاشت ابرو، مزوتراپی مو، بهترین مرکز کاشت مو

دستهبندی نشدهدوران بارداریمادر و کودک

محاسبه سن بارداری

جهت مراجعه به بهترین پزشک متخصص زنان کلیک کنید

محاسبه سن بارداری

محاسبه سن بارداری یکی از مسائل مهم و قابل توجهی میباشد که همواره پزشکان زنان و زایمان به آن اهمیت بسیار زیادی می دهند و بر اساس سن بارداری تصمیمات متعددی می گیرند علاوه بر آن همه زنان باید بتوانند سن بارداری خود را محاسبه کنند.

و به طور دقیق بدانند که در چه وضعیتی قرار دارند چرا که بسیاری از اقداماتی که لازم است در دوران بارداری انجام شود با توجه به سن بارداری می باشد به عنوان مثال پزشک شما با توجه به وضعیتی که دارید و همچنین با محاسبه‌سن‌بارداری برخی از داروها را برایتان تجویز می کند و یا این که از تجویز برخی از داروها اجتناب می‌کند.

و علاوه بر آن ممکن است در برخی از شرایط برخی از فعالیت‌ها را به شما توصیه کند و در سایر شرایط از انجام برخی از فعالیت ها شما را منع کند پس همانطور که مشاهده می نمایید سن بارداری و همچنین محاسبه آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و پزشکان به آن توجه بسیار زیادی می‌کنند به همین منظور در ادامه قصد داریم برای شما در مورد محاسبه سن بارداری بیشتر صحبت کنیم.

منظور از سن بارداری چیست؟

بسیاری از افرادی که قصد بارداری دارند و یا اینکه باردار هستند با بسیاری از اصطلاحات این دوره آشنا نبوده و اطلاعات کافی در مورد آنها ندارند یکی از این اصطلاحات سن بارداری می باشد که اکثر افراد نمی دانند منظور از سن بارداری چیست در اینجا باید بگوییم که سن بارداری می‌تواند به دو عنوان به کار برده شود.

گاهی اوقات منظور از سن بارداری زمانی می باشد که مادر میتواند باردار باشد و معمولاً حداقل و حداکثری برای آن وجود دارد و می‌توان گفت از فردی به فرد دیگر متفاوت می‌باشد اما به تمامی زنان توصیه می‌شود قبل از آن که بخواهند اقدام به بارداری کنند حتماً به پزشک متخصص خود مراجعه نمایند تا اگر سن آنها برای بارداری مناسب نمیباشد.

از بارداری جلوگیری کنند چرا که اگر افراد در سنین نامناسب باردار شوند علاوه بر اینکه مشکلات متعددی برای فرزندشان ممکن است ایجاد شود ممکن است خطر های بسیار جدی برای خودشان ایجاد شود اما علاوه بر این که سن بارداری به منظور سن مادر برای باردار شدن می باشد.

معنی دیگری که سن بارداری دارد این است که در طول بارداری وضعیت جنین چگونه میباشد یعنی اینکه مادر از روزی که باردار شده است تا وضع حمل چند هفته یا چند ماه را سپری می کند در این جا باید بگوییم اکثر پزشکان برای محاسبه سن بارداری معمولا از روش هفتگی استفاده می‌کنند.

و سن بارداری را هفته به هفته محاسبه می‌کنند در ادامه قصد داریم در مورد محاسبه‌ سن‌ بارداری و راه هایی که می توان با آن سن بارداری را به دست آورد بیشتر صحبت کنیم پس با ما همراه باشید تا شما بتوانید در این زمینه اطلاعات جالبی به دست آورید.

چرا باید سن بارداری را بدانیم؟

ممکن است هنگامی که از سن بارداری و همچنین محاسبه آن برای عده‌ای از زنان باردار صحبت می شود و از اهمیت آن مطالبی ارائه می‌شود بگویند که اصلاً چرا باید سن بارداری را بدانیم؟
دلیل اهمیت محاسبه‌سن‌بارداری و آگاهی در مورد آن چیست؟

در پاسخ به این دسته از زنان باید بگوییم که سن بارداری ومحاسبه آن یکی از مهم‌ترین مسائلی می باشد که زنان باید به آن اهمیت زیادی بدهند و علاوه بر آن باید پزشکی را انتخاب کنند که به این مسئله توجه کافی داشته باشد چرا که اگر سن بارداری به درستی محاسبه نشود علاوه بر آن که ممکن است به سلامت جنین آسیب های جدی وارد کند .

ممکن است به سلامت مادر نیز آسیب وارد شود به عنوان مثال با کمک سن بارداری پزشک متوجه میشود که جنین در چه وضعیتی قرار دارد آیا به داروی خاصی نیاز می باشد یا خیر و در صورتی که پزشک سن بارداری را به درستی محاسبه نکند ممکن است جنین سلامت خود را از دست بدهد.

و همچنین باید بگوییم که اگر سن بارداری به درستی محاسبه نشود ممکن است برای مادر مشکلات جدی ایجاد شود به عنوان مثال در برخی از مقاطع بارداری ممکن است مادر اضافه وزن پیدا کند و یا سایر مشکلات پیدا کند که در صورتی که پزشک سن بارداری را به درستی تشخیص ندهد و یا اینکه به آن اهمیت ندهد ممکن است برای مادر مشکلات زیادی ایجاد کند و یا اینکه گاهی اوقات به تبع مشکلاتی که برای مادر ایجاد می‌شود.

برای جنین نیز مشکلات جبران ناپذیری ایجاد شود پس همانطور که مشاهده می نمایید محاسبه سن بارداری و آگاهی در مورد آن از مسائل بسیار مهمی میباشد که باید به آن توجه بسیار زیادی شود و در صورتی که این مسئله نادیده گرفته شود می‌تواند آسیب‌های بسیار بدی ایجاد کند.

لذا با توجه به مطالبی که ارائه دادیم و همچنین به دلیل اهمیت بسیار بالای سن بارداری و محاسبه آن به شما توصیه می شود در وهله اول خودتان اطلاعات کافی در مورد آن به دست آورید و در وهله دوم در صورتی که خودتان نمیتوانید در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشید در انتخاب پزشکتان دقت داشته باشید تا به شما کمک کند.

چگونه سن بارداری را محاسبه کنیم؟

با توجه به مطالبی که در مورد سن بارداری برای شما ارائه دادیم شما به اهمیت این مسئله پی بردیم و متوجه شدید که باید در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشید علاوه بر آن متوجه شدید که پزشک شما تاثیر بسزایی در تشخیص سن بارداری دارد و لازم است در محاسبه سن بارداری تخصص و مهارت کافی داشته باشد به همین منظور در ادامه قصد داریم برای شما چگونگی محاسبه سن بارداری را ارائه دهیم تا شما بتوانید این کار را به راحتی انجام دهید

.
در ابتدا لازم است به این نکته اشاره کنیم که چگونگی محاسبه سن بارداری با روش های متعددی انجام می شود که از گذشته های دور تاکنون وجود داشته است اما ما در ادامه قصد داریم برای شما به چند مورد از مهمترین روش هایی که با کمک آن می توان سن بارداری را محاسبه کرد برای شما بیان نماییم تا شما بتوانید با مطالعه این مطالب چگونگی محاسبه سن بارداری را بیاموزید.

یک)سونوگرافی

یکی از روشهای پیشرفته ای که با کمک آن می‌توان سن بارداری را محاسبه نمود روش سونوگرافی می باشد که با توجه به پیشرفتی که در علم و تکنولوژی اتفاق افتاده است از این روش برای محاسبه سن بارداری استفاده میشود و شما می توانید با مراجعه به پزشک ومتخصص زنان و زایمان سن بارداری را محاسبه نمایید علاوه بر آن باید بگوییم که سونوگرافی به دلیل اینکه به عنوان پیشرفته ترین دستگاه شناخته می‌شود.

می‌تواند جنسیت جنین شما و همچنین وضعیت سلامت آن را مشخص نماید و پزشک شما می تواند با انجام یک باره سونوگرافی اطلاعات بسیاری در مورد جنین شما اعم از جنسیت، سلامت، سن بارداری برایتان ارائه دهد پس در صورتی که شما باردار می باشید و می خواهید در مورد جنین خود اطلاعات کاملی به دست آورید به پزشک خود مراجعه نموده و از روش سونوگرافی برای به دست آوردن اطلاعات استفاده نمایید.

اما نکته‌ای که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و باید به آن توجه داشته باشید این است که نقش پزشک شما در این روش اهمیت بسیار بالایی دارد به طوری که اگر پزشک شما اطلاعات کافی در زمینه زنان و زایمان نداشته باشد و یا کار با دستگاه سونوگرافی را نداند می‌تواند مشکلات بسیار زیادی برایتان ایجاد کند.

به عنوان مثال در صورتی که پزشک شما اطلاعات کافی در این زمینه نداشته باشد و نتواند سن‌بارداری را به درستی تشخیص دهد و یا اینکه اطلاعات غلطی برایتان ارائه دهد علاوه بر اینکه برای سلامت خودتان مضر می باشد ممکن است سلامت جنین شما نیز به خطر بیفتد پس در این روش تخصص و مهارت پزشک بسیار مهم می باشد و لازم است شما پزشکی را انتخاب نمایید که تخصص کافی در این زمینه را دارا باشد.

دو) آزمایش بتا یا HCG

یکی از روشهایی که با کمک آن می‌توان سن بارداری را به طور دقیق محاسبه نمود آزمایش خون و یا به عبارت دقیق تر آزمایش بتا می باشد که در این آزمایش پزشک متخصص زنان و زایمان هورمونHCGرا اندازه گیری میکند ممکن است این سوال برای شما پیش آید که پزشک متخصص زنان و زایمان چه زمانی از آزمایش بتا برای محاسبه سن بارداری استفاده می کند؟

در پاسخ به این سوال شما باید بگوییم که از این آزمایش در هر دوره‌ای از بارداری میتوان برای محاسبه سن بارداری استفاده نمود اما اکثر پزشکان در هفته‌های اولیه از این آزمایش نیز استفاده می نمایند تا بتوانند سن‌بارداری را به درستی تشخیص دهند و با توجه به سن تشخیص داده شده داروی مناسب تجویز نموده و یا اینکه سایر اقدامات را انجام دهند.

درصد خطا آزمایش بتا

بسیاری از افرادی که از آزمایش برای چکاپ استفاده می نمایند ممکن است نگران این مسئله باشند که آزمایش آنها خطا داشته و یا اینکه به طور واقعی مشکلات آنها را نشان ندهد اما باید در رابطه با آزمایش بتا این اطمینان خاطر را به شما بدهیم که برخلاف بسیاری از آزمایش‌های دیگر درصد خطای آن بسیار پایین بوده .

و به عبارت بهتر باید بگوییم که احتمال خطا در آن اصلاً وجود ندارد و یا اینکه بسیار ضعیف می باشد چرا که محاسبه سن بارداری از طریق آزمایش بتا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و پزشکان با دقت کافی این آزمایش را انجام می دهند علاوه بر آن در صورتی که مورد مشکوکی مشاهده نمایند مجددا آزمایش را تکرار می‌کنند.

پس اگر شما می خواهید از آزمایش بتا برای محاسبه سن بارداری خود استفاده کنید و یا اینکه پزشکتان به شما توصیه نموده است از این روش استفاده نمایید اصلاً نگران نباشید و حتماً با انجام دادن این آزمایش سن بارداری خود را به دست آورید و پس از آن با مراجعه به پزشکتان و مشورت با او بقیه دوران بارداری خود را سپری کنید.

نکته‌ای که در مورد آزمایش بتا لازم است برای شما بگوییم این است که با وجود این که بسیاری از پزشکان از این روش برای محاسبه سن بارداری استفاده می نمایند اما گاهی اوقات برخی از پزشکان برای اطمینان خاطر بیشتر علاوه‌براین آزمایش از روش سونوگرافی نیز استفاده می کنند.

سه)روش LMP

روش LMPیکی از ساده ترین و در عین حال قدیمی ترین روش هایی می باشد که با کمک آن می‌توان سن بارداری را محاسبه کرد و از گذشته‌های دور تاکنون این روش وجود داشته و تمامی پزشکان از این راه استفاده نمودند علاوه بر آن باید بگویم به دلیل اینکه در این روش از هیچ دستگاهی استفاده نمی شود.

و همچنین نیازی به هیچ آزمایشی نمی‌باشد همه افراد خودشان می‌توانند از این روش برای محاسبه سن جنین خود استفاده نمایند ممکن است با وجود توضیحاتی که در مورد این روش برایتان ارائه دادیم بخواهید چگونگی استفاده از این روش را بیشتر بدانید در این جا باید بگوییم که در این روش با کمک اتمام روز قاعدگی سن بارداری را محاسبه میکنند و اولین روز پس از اتمام قاعدگی به عنوان آغاز دوره بارداری حساب میشود.

اما نکته ای که در مورد این روش حائز اهمیت می‌باشد و باید به آن توجه داشته باشید این است که در این روش برخلاف دو روش اخیر الذکر درصد خطا در آن بسیار زیاد بوده و ممکن است اشتباهات عددی در آن وجود داشته باشد به همین منظور به همه زنان توصیه می‌شود.

برای اینکه بتوانند سن بارداری خود را به درستی محاسبه کنند تنها به این روش اکتفا نکرده و از سایر روش ها به خصوص سونوگرافی که به عنوان پیشرفته ترین روش شناخته می‌شود استفاده نمایند تا بتوانند با محاسبه دقیق سن بارداری خود اطلاعات کاملی از وضعیت جنین خود به دست آورند و سلامت جنین خود را حفظ نمایند.

بدانید که
دوره بارداری یکی از مهم ترین دوران زندگی شما می باشد و شما لازم است تمامی نکات مربوط به این دوره را به‌خوبی بدانید و در صورتی که در مورد آن اطلاعات کافی ندارید با مطالعه در سایت های مختلف اطلاعات خود را بالا ببرید و همچنین از پزشک متخصص در زمینه زنان و زایمان کمک بگیرید.

نکته‌ای که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و باید به آن توجه داشته باشید این است که به محاسبه سن بارداری خود اهمیت بسیار زیادی بدهید و به آن توجه داشته باشید چرا که اگر به آن اهمیتی ندهید و آن را نادیده بگیرید ممکن است علاوه بر آن که سلامت شما به خطر می‌افتد سلامت جنین شما تهدید شده و یا حتی گاهی اوقات منجر به مرگ جنین شما شود.

مطالب پیشنهادی پزشک ایرانی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا