کاشت مو،کاشت ابرو، مزوتراپی مو، بهترین مرکز کاشت مو

داروهای شیمیاییدانستنی هادوران بارداریمطالب ویژه

عوارض قرص سایتوتک

مواردی که باید در مورد قرص سایتوتک بدانید

عوارض قرص سایتوتک

قرص سایتوتک ابتدا برای درمان زخم معده استفاده می شد البته همچنان حقیقی کاربرد را دارد اما به مرور زمان این دارو یکی از داروهای پرکاربرد و پرمصرف در میان پزشکان زنان و زایمان شد. این قرص امروزه برای سقط جنین و مسائل ناشی از آن مورد استفاده قرار می گیرد همچنین این دارو برای ایجاد زایمان زودرس و کنترل خونریزی های بعد از زایمان هم مورد استفاده قرار می گیرد.

عوارض قرص سایتوتک باعث شده که مصرف آن بدون تجویز و مشورت پزشک اکیدا نهی شود و لازم باشد که برای استفاده از آن حتماً نظر متخصص را اعمال کرد. قرص سایتوتک امروزه مهم ترین داروی موجود برای پایان دادن به دوران بارداری است که ممکن است باعث سقط ناکامل و مرگ داخل رحمی هم بشود.

ویژگی های قرص سایتوتک

برای سقط جنین در ابتدای حاملگی استفاده می شود
خونریزی های بعد از زایمان را کنترل میکند
اشکال مختلفی مانند جویدنی، واژینال و زیر زبانی دارد
این دارو همچنین می تواند در صد جذب چربی را به میزان چشمگیری کاهش دهد

قرص سایتوتک برای سقط جنین

همانطور که گفتیم با توجه به کاربرد این دارو برای زخم معده امروزه کاربرد این دارو در میان متخصصان زنان و زایمان برای مسائل مربوط به جنین پررنگ‌تر از کاربرد اولیه آن شده است.

عوارض قرص سایتوتک

در بسیاری از کشورهای سراسر جهان هیچ محدودیت و منع قانونی برای سقط جنین وجود ندارد و هر خانمی در هر زمان از بارداری که تصمیم به سقط جنین گرفت برای انجام آن آزاد است. به همین علت و البته سقط های قانونی جنین که در کشورهای اسلامی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد داروهایی که انجام این کار را راحت‌تر می‌کند و عوارض کمتری به‌همراه دارند مورد توجه قرار خواهند گرفت.

خوشبختانه امروزه روشهای پیشرفته ای از سونوگرافی و تشخیص بیماری های جنین قبل از ماههای پایانی وجود دارد تا با این روش ها والدین از سلامت یا بیماری جنین خود آگاه شوند. پس از آگاهی از بیماریهای جسمی و روانی جنین افراد زیادی در سراسر دنیا ممکن است تصمیم به سقط جنین بگیرند تا مجبور به دنیا آوردن نوزادی که دارای بیماری است نباشند.

با این که در کشورهای مذهبی و خصوصاً اسلامی محدودیت های قابل توجهی برای سقط جنین وجود دارد و آدمی از هنگام تشکیل نطفه حق حیات دارد اما هم چنان شرایطی در قوانین کشورها برای سقط های قانونی پیش بینی شده است.

سقط جنین امروزه در ایران با توجه به قانون مقررات و شرایط خاص خود را دارد که حتماً باید تحت نظر پزشک متخصص انجام شود و حتی نیاز به تایید پزشکی قانونی هم دارد. پس از اینکه شرایط سقط جنین محرز شد این موضوع باید برای ایجاد حداقل عوارض حتماً طبق نظر و مشورت متخصص زنان و زایمان پیش برود تا مشکلی برای خانم باردار پس از سقط جنین ایجاد نشود و کمترین آسیب به بدن او برسد.

قرص سایتوتک معمولا در این مواقع تجویز می‌شود اما چگونگی و میزان مصرف این قرص بستگی به نظر پزشک پس از معاینات لازم دارد. زیرا ممکن است از مصرف بیش از حد آن از طرق نادرست باعث ایجاد مشکلات شدیدی شود و همچنین مصرف نادرست آن ممکن است کارایی لازم را نداشته باشد.

پزشکان متخصص با علم به عوارض قرص سایتوتک میزان آن را تعیین می کند و بهترین روش مورد استفاده را برای هر فرد به او توضیح می دهد. این قرص به هیچ وجه نباید به صورت خودسرانه مصرف شود زیرا دوز مصرف و نحوه آن حتماً باید توسط دکتر برای مراجعه کنندگان تبیین شود.

عوارض قرص سایتوتک عبارتند از:

  1. اسهال
  2. حالت تهوع
  3. خون ریزی
  4. تپش قلب
  5. تنگی نفس
  6. تب و لرز
  7. افت فشار
  8. دل پیچه
  9. انقباضات رحمی
  10. عفونت

برخی عوارضی هم که برای این قرص وجود دارند ناشی از مصرف نادرست و بدون مشورت با دکتر برای سقط جنین است؛

همانطور که گفتیم این دارو برای ماههای اول بارداری مناسب است و در زمانی که شرایط سقط قانونی جنین وجود دارد مصرف این دارو با دوز مناسب در ماه های اول بارداری باعث سقط جنین میشود.

اما اگر در زمان نامناسب یا به صورت خودسرانه استفاده شوند باعث نقص عکس جنین هنگام تولد هستند همچنین در بسیاری از مواقع باعث زایمان های زودرس می شوند.

حتی در برخی مواقع پارگی رحم در اثر استفاده این دارو پس از دو ماه اول بارداری هم مشاهده شده است.

سایتوتک برای زخم معده

این دارو از ابتدا برای همین کاربرد استفاده می‌شد و تاثیر خوبی هم در درمان زخم معده یا پیشگیری از ایجاد آن داشت و همچنان هم با اینکه مصرف آن برای سقط جنین بسیار مشهور تر است برای زخم معده هم از داروهای کاربردی است.

قرص سایتوتک به میزوپروستول هم معروف است و در داروخانه ها با این نام قابل دسترسی است. دوز خوراکی میزوپروستول ها برای درمان زخم معده در سنین متفاوت مختلف خواهد بود و معمولا دوز مصرفی آن برای بزرگسالان بیشتر است و در مورد مصرف این دارو برای کودکان ملاحظات بیشتری وجود دارد.

این دارو نباید در تداخل با داروهای دیگر باشد به همین علت هنگام تجویز این دارو توسط پزشک اگر از داروی دیگری به صورت روزانه استفاده می‌کنید حتماً آنرا با پزشک خود مطرح کنید.

نحوه عملکرد قرص سایتوتک چگونه است؟

درد شکمی و انقباض ها در این ناحیه معمولاً دو ساعت پس از مصرف قرص در بدن فرد ایجاد می شود برای تسکین این دل دردهای شدید میتوان از مسکن هایی مانند ژلوفن استفاده کرد.
تب و لرز و اسهال و استفراغ هم ممکن است به صورت شدید شروع شوند اما باید در مدت زمان کوتاهی بهبود یابند و اگر این نشانه ها از بین نرفتند حتماً به پزشک مراجعه کنید.

پس از کنده شدن جفت از بدن مادر خونریزی ممکن است به صورت لخته ای یا ذره ذره باشد که همین موضوع باعث افت فشار میشود البته توجه داشته باشیم که زمان این خونریزی ها نباید بیشتر از یک هفته به طول انجامد.

اگر خونریزی ایجاد نشد ممکن است قرص سایتوتک اثر خود را نداشته باشد البته در بعضی مواقع هم خونریزی های کاذب ایجاد می شود در صورتی که هنوز حاملگی پایان نیافته بنابراین به هر حال افراد باید یک هفته بعد از مصرف این دارو سونوگرافی مجدد انجام دهند.

قرص در اکثر مواقع در مدت زمان کوتاهی به بارداری خاتمه می دهد و اکثر زنان باردار پس از مصرف آن در طی مدت ۲۴ ساعت به بارداری خود پایان می‌دهند. بهترین زمان برای مصرف قرص سایتوتک بین هفته چهارم تا هفته هشتم بارداری از که از ماههای اول بارداری به حساب می آیند اما همچنان مصرف قرص در همین هفته ها هم باید تحت نظر متخصص انجام شود تا با توجه به ویژگی های مادر و جنین بهترین زمان برای مصرف این قرص انتخاب شود.

لازم به ذکر است که این قرص معمولاً محدودیت سنی ندارد و حتی در سقط جنین برای مادر هایی که سن بیشتری دارند هم جواب می دهد د و اگر در زمان درست با دوز مناسب مصرف شود ۹۸ درصد امکان سقط جنین وجود دارد.

همان طور که گفتیم مصرف این دارو راه های مختلفی دارد چه نحوه عملکرد دارو را متفاوت می‌کند اما معمولاً به صورت واژینال استفاده می‌شود تا تاثیر سریع تری داشته باشد به هر حال مصرف این دارو در ماههای چهارم به بعد بارداری عوارض بسیار سنگینی به جای خواهد گذاشت.

عوارض قرص سایتوتک

در بیشتر مواقع زمانی‌که این دارو پس از ماههای اولیه بارداری استفاده می شود ممکن است منجر به سقط ناقص جنین شود و نیاز به استفاده از روش های دیگری مانند کورتاژ هم باشد.

پس از مصرف این دارو خونریزی و لکه بینی وجود دارد و پس از مدتی ممکن است متوقف شود و پس از این دوره دوباره دوره های سنگین خونریزی وجود خواهد داشت که افراد باید برای آن آماده باشند.

دسترسی به خدمات ضروری به پزشکی در این مواقع باعث آرامش خاطر افراد می شود تا در صورت بروز هر گونه مشکل پس از مصرف قرص سایتوتک به پزشک متخصص مراجعه کنند تا هم روند سقط جنین کامل شود عوارض جدی پس از مصرف قرص وجود نداشته باشد.

همانطور که گفتیم پس از مصرف این دارو تب و لرز ایجاد می‌شود و طبیعی خواهد بود اما اگر این تب و لرز بیش از ۴۸ ساعت ادامه پیدا کرد نشان از ایجاد عفونت در بدن دارد که مصرف آنتی بیوتیک ها در از بین بردن عفونت موثر خواهد بود.

چند نکته مهم در مصرف سایتوتک ها برای سقط جنین که باید مورد توجه قرار بگیرد:
یکی از مهمترین مسائلی که باید به آن توجه شود این است که این قرص را از بازارهای سیاه یا فروشگاههای اینترنتی قرص نامعتبر تهیه نکنید. همانطور که گفتیم این قرص بسیار مهم است و مصرف تقلبی آن می تواند عوارض جبران ناپذیری برای فرد مصرف کننده به جای بگذارد بنابراین حتماً این قرص را از داروخانه های معتبر تهیه کنید تا امکان تقلبی بودن آن وجود نداشته باشد.

در مصرف واژینال یا زیرزبانی این قرص تمام دستورات پزشک را مو به مو انجام دهید و دوز دارو را کاهش یا افزایش ندهید تا نتیجه همانطور که باید حاصل شود.

در صورت ایجاد هرگونه عوارض غیر طبیعی تب و لرز های طولانی مدت و خونریزی های شدید بدون توقف حتماً به پزشک مراجعه کنید و او را از عوارضی که پس از مصرف قرص در بدن شما ایجاد شده آگاه کنید.

توجه داشته باشید که پس از مصرف این قرص و پایان دوران بارداری در طی زمان کوتاهی پس از آن ممکن است تست بارداری مثبت باشد اما به این معنی نیست که قرص عمل نکرده بلکه ممکن است به دلیل وجود هورمون ها نتیجه آزمایش نادرست باشد.

بعضی عوارض قرص سایتوتک در افراد به صورت متفاوت بروز می کند:

میزان خونریزی و مدت زمان آن در افراد به مسائل متعددی مانند سن آنها و ماهی که در آن قرص سایتوتک را مصرف کرده‌اند بستگی دارد. اما به هر حال پس از مشاهده عوارض قرص سایتوتک به راحتی از آن نگذرید و از مراجعه به پزشک امتحان کنید زیرا ممکن است اقدامات لازم باشد که هرچه زودتر باید انجام شوند تا از ایجاد عوارض بیشتر جلوگیری شود.

درد شدید در ناحیه شکم و لگن که ممکن است در برخی از افراد ایجاد شود معمولاً ناشی از عفونت‌ های شدید است و در اکثر مواقع با مصرف آنتی بیوتیک های ساده کاملاً برطرف می‌شود.

همانطور که گفتیم تب بعد از مصرف این قرص طبیعی است اما تب با درجه های بسیار بالا و همچنین در مدت زمان طولانی ممکن است نشانه های ایجاد عوارض شدید باشد که بهتر است در اسرع وقت به اطلاع متخصص برسد.

در برخی مواقع علائم بارداری پس از مصرف قرص هم باقی می ماند و افراد همچنان حالت تهوع و حساسیت در برخی نواحی بدن را دارند. گاهی مواقع این عوارض ممکن است ناشی از ایجاد عفونت باشد اما همانطور که گفتیم ممکن هست که پس از مصرف این دارو هم همچنان فرد باردار باشد و سقط جنین به صورت کامل انجام نشده باشد.

اقدامات لازم پس از مصرف سایتوتک

پس از اینکه پزشک متخصص زنان و زایمان برای افراد دوز مناسب این دارو را تجویز کرد و پس از مصرف این دارو توسط مادر حتماً برای اطمینان از سقط جنین سونوگرافی تجویز میشود.

اگر جنین به صورت کامل دفع شده باشد و سقط جنین کامل انجام شده باشد معمولا اقدام دیگری نیاز نیست و تنها باید عوارض این قرص را به حداقل رساند. اما ممکن است سقط جنین کامل انجام نشده باشد و نیاز به ساکشن یا کورتاژ باشد که در این مواقع و با این روشها رحم مادر به صورت کامل تخلیه می شود تا مشکلی پس از سقط جنین به وجود نیاید.

معمولاً پس از ۴ تا ۶ هفته بعد از سقط جنین اگر مشکل جدیدی در بدن مادر ایجاد نشده باشد روند قاعدگی به روال سابق خود بر می گردد و منظم می شود مادر میتواند دوباره باردار شود.

عوارض قرص سایتوتک به میزانی نیست که کاربرد و مفید بودن آن را فراموش کنیم زیرا در بسیاری از مواقع با کمترین عوارض و بدون ایجاد مشکلات جبران ناپذیر سقط جنین را کامل می کند اما آنچه اهمیت دارد این است که تمامی مراحل سقط جنین با استفاده از این دارو باید تحت نظر و با مشورت پزشک انجام شود.

مطالب پیشنهادی پزشک ایرانی

3.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
4 ماه قبل

من ام اس دارم ممکنه بعدمصرف فلج بشم؟

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
4 ماه قبل

ا

پزشک ایرانی
مدیر
3 ماه قبل

با سلام خدمت شما
به دلیل عوارض قرص سایتوتک در افراد با ژنتیک های مختلف بهتره این موارد حساس رو با متخصص زنان مطرح کنید
موفق باشید

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
4 ماه قبل

من ام اس دارم ممکنه بعدمصرف سایتوتک فلج شوم؟

بهار
بهار
1 ماه قبل

سلام،،منم ام اس دارم،،و الان پنج تا قرص گذاشتم منتظرم اثر کنه

دکمه بازگشت به بالا