کاشت مو،کاشت ابرو، مزوتراپی مو، بهترین مرکز کاشت مو

دوران بارداریدوران شیردهی

همه آنچه که باید در مورد بارداری بدانید

بارداری

همانطور که می دانید بارداری یا آبستنی به رویدادی گفته می‌شود که زن در رحم خود دارای رویان یا جنین باشد.
با توجه به اینکه مدت زمان بارداری نه ماه طول می‌کشد، اما در بعضی از مواقع ممکن است جنین زودتر از زمان معین به دنیا آید و این زمان به هفت ماه برسد و با توجه به اینکه دنیا آمدن نوزاد زایمان نام دارد دوران بارداری به پایان می‌رسد.

با توجه به تمامی مطالب گفته شده در بالا در مورد بارداری و زمان بارداری حال ممکن است این سوال برای شما پیش آید که علائم بارداری شامل چه مواردی می باشد و همچنین علائم بارداری در جنسیت پسر یا دختر شامل چه مواردی می باشد پس در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با هر یک از این علائم آشنا نماییم.

علائم بارداری

با توجه به اینکه نشانه های بارداری ممکن است چندین هفته اول پس از بارور شدن تخمک اتفاق بیفتد از این رو برخی از علائمی که می‌تواند نشان‌دهنده بارداری باشد شامل موارد زیر می باشد:

علائم بارداری
علائم بارداری

۱) تاخیر در پریود

یکی از بارزترین و شایعترین نشانه های بارداری در یک خانم عقب افتادن عادت ماهیانه می باشد از این رو بهتر است بعد از یک هفته از تأخیر یا عقب افتادن در پریودی بی بی چک تهیه کند و یا اینکه برای انجام آزمایش خون به پزشک مراجعه کند.

۲) متورم شدن پستان ها و حساسیت بافت سینه

یکی از علائم اصلی حاملگی حساس شدن و تورم پستان ها می باشد،از این رو این تغییرات می‌تواند شامل بزرگ شدن پستانها و ظاهر شدن رگها و تغییر رنگ و ترشحات پستان و برجستگی های تیره در اطراف نوک پستان می باشد.

۳) حالت تهوع

دارا بودن حالت تهوع همراه با استفراغ یا بدون استفراغ یکی از دلایل و علائم بارداری در خانم ها می باشد که اندازه و شدت آن در افراد فرق می کند.

۴) لکه بینی یا خونریزی

با توجه به اینکه لکه بینی یا خونریزی در همه خانم‌های باردار رخ نمی دهد از این رو این مطلب کاملاً به لانه گزینی جنین مرتبط می باشد بنابراین ممکن است در برخی از افراد اتفاق بیفتد.

۵) دارا بودن تکرر ادرار

افزایش و تکرر ادرار یکی دیگر از علائم بارز حاملگی یا بارداری می باشد که معمولاً از هفته ششم بارداری آغاز می شود.

۶) دارا بودن ویار

دارا بودن احساس تنفر و بیزاری نسبت به برخی از غذاها و حساسیت به بوها و حساس شدن حس بویایی بسیار نامیده می شود که ممکن است در بارداری برای برخی از افراد پیش آید و یا اینکه هوس غذایی خاصی را داشته باشد که این خود یکی از نشانه های بارداری به شمار می‌آید.

۷) دارا بودن احساس خستگی

داشتن نیستی خستگی شدید و کوفتگی در بدن یکی از علائم بارداری به شمار می آید که معمولاً در ماههای اول بارداری بسیار شعله می باشد و ممکن است در اواخر بارداری نیز به وجود آید.

۸) گرفتگی عضلات بدن

گرفتگی ماهیچه ها مثل شکم درد و یا گرفتگی ماهیچه های پا هرکدام از اینها یکی از علایم یا عوارض شایع دوران بارداری به شمار می‌آید.

۹) تغییرات خلق و خو

دارا بودن تغییرات شدید احساسات دربارداری کاملاً طبیعی می باشد، از این رو یکی از نشانه های بارداری نوسانات خلق و خو می باشد که شما می توانید با راهکارهای گوناگون احساسات خود را کنترل و حفظ نمایید.

با توجه به تمامی مطالب گفته شده در بالا در مورد علائم بارداری یکی دیگر از شایع‌ترین علائم بارداری افزایش درجه حرارت یا دمای بدن می باشد که شما از طریق علائم گفته شده در بالا می توانید به بارداری خود پی ببرید، اما از آنجایی که امروزه بسیاری از افراد در پی آن هستند تا بتوانند جنسیت فرزند خود را ‌بدانند، از این رو ممکن است بخواهند با توجه به علائم بارداری قبل از اینکه پزشک در مورد جنسیت به آنها بگویند بتوانند از طریق علائم بارداری به جنسیت فرزند خود پی ببرند،

از این رو در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با علائم بارداری پسر و علائم بارداری دختر آشنا نماییم.

قبل از اینکه بخواهیم شما را با علائم بارداری دختر و پسر آشنا نماییم قصد داریم شما را با روش های تست بارداری و روش های تست بارداری خانگی آشنا نماییم.

تست بارداری

در صورت مشاهده شدن علائم اولیه بارداری شما می توانید هر چه سریعتر با انجام یک تست بارداری از باردار بودن یا نبودن خود آگاهی پیدا کنید.

تست بارداری

تست بارداری معمولاً با دو روش زیر انجام می شود:

۱) استفاده از نمونه خون 

۲) استفاده از نمونه ادرار

تست بارداری خانگی

با توجه به اینکه یکی از رایج ترین روش های تست بارداری خانگی استفاده از بی بی چک می باشد و می تواند نتیجه ای کاملاً دقیق و این مجموعه را به شما ارائه دهد و شما می توانید با استفاده از توضیحاتی که در داخل این محصول در قالب بروشور گذاشته شده است نسبت به مثبت یا منفی بودن تست خود آگاهی پیدا کنید.

از آنجایی که در زمان های قدیم این گونه امکانات و استفاده از تست بارداری با نمونه خون و نمونه ادرار وجود نداشت،افراد با استفاده از برخی روش های خانگی و سنتی برای مطلع شدن از بارداری خود استفاده می کردند.

با توجه به اینکه محصولات طبیعی موجود در آشپزخانه یا در هر فروشگاه محلی گران نیستند و آماده‌سازی شان نیز زمان‌بر نیست،از این رو بسیاری از افراد به راحتی آن را تهیه و از آن استفاده می کردند، بنابراین ما در اینجا چند مورد از بهترین تست های بارداری خانگی را برای تان بیان می کنیم.

سفید کننده ،خمیر دندان، صابون، آب گوجه فرنگی و سرکه،شکر، نوشابه،پودر خردل،قاصدک

علایم بارداری دختر

قبل از اینکه بخواهیم در مورد علائم بارداری دختر برای تان بیان کنیم ذکر این نکته لازم است که تمامی موارد گفته شده از نظر علمی صحت ندارد و در برخی از مواقع ممکن است درست از آب درآید.

۱) شکم گرد و رو به بالا

زمانی که فرد احساس می کند جنین در قسمت بالای رحم قرار گرفته است و همچنین بیشترین وزن او در وسط شکم می باشد نشان هنده علائم بارداری دختر می باشد.

۲) ضربان قلب تند و سریع

اگر در دوران بارداری ضربان قلب خیلی سریع تر باشد و بین ۱۴۰ تا ۱۶۰ ضربان داشته باشید نشان دهنده بارداری دختر می باشد.

۳) دارا بودن حالت تهوع شدید به خصوص در هنگام صبح

با توجه به اینکه در دوران بارداری ممکن است قند خون پایین آید و هورمون ها ترشح زیادی داشته باشند از این رو دارا بودن حالت تهوع زیاد نشان دهنده علائم بارداری دختر می باشد که این حالت بیشتر در هنگام صبح اتفاق می افتد.

۴) چرب شدن بیش از حد پوست

به دلیل افزایش بیش از حد ترشح هورمون ها توسط مادر به میزان زیادی چرب می شود از این رو احتمال ظاهر شدن جوش و بثورات پوستی برای مادران باردار بیشتر خواهد شد،بنابراین چرب شدن بیش از حد پوست در نمایان شدن جوش ها بر روی پوست صورت نشان دهنده بارداری دختر می باشد.

۵) تمایل زیاد به شیرینی جات

میل زیاد به غذاهای شیرین مانند انواع شکلات ها، بستنی ها و دوری از غذاهای تند و ترش نشان دهنده بارداری دختر می باشد.

۶) جهت خوابیدن

تجربه ثابت کرده است تمایل خوابیدن به طرف راست در سه ماه اول بارداری نشان دهنده ی علائم بارداری دختر می باشد و اگر نسبت به خوابیدن در طول دوران بارداری به سمت راست تمایل بیشتری دارید این خود نیز نشان دهنده علائم بارداری دختر می باشد.

۷) اندازه سایز سینه

اگر در طول دوران بارداری سینه سمت چپ شما مقداری از سینه سمت راست بزرگتر شده باشد و یا به طور کلی افزایش زیادی در سایز سینه ها داشته باشید نشان دهنده بارداری دختر می باشد.
علاوه بر موارد گفته شده در بالا اگر موهای تان در طول دوران بارداری شکننده نازک شده باشد و همچنین رنگ ادرار شما غلیظ و زردرنگ باشد و یا احساس تلخی در دهان را دارا باشید،همه ی این موارد خود نیز نشان‌دهنده بارداری دختر می باشد.

علائم بارداری پسر

۱) نداشتن حالت تهوع در هنگام صبح:

۲) میزان ضربان قلب در دوران بارداری:

اگر تعداد ضربان قلب در دوران بارداری زیر ۱۴۰ ضربه در دقیقه باشد نشان دهنده بارداری پسر می باشد.

۳) دارا بودن ویار غذایی:

اگر در طول دوران بارداری تمایل شما به سمت غذاهای ترش و شور باشد نشان دهنده بارداری پسر می باشد.

۴) وضعیت شکم در بارداری پسر:

اگر شکم در دوران بارداری رو به پایین باشد و جنین در قسمت پایینی شکم باشد نشان دهنده بارداری پسر می باشد.

۵) تغییر سایز سینه و بزرگتر شدن آن در دوران بارداری:

اگر سینه سمت راست از سینه سمت چپ بزرگتر شده باشد نشان دهنده بارداری پسر می باشد‌.

۶) دارا بودن شخصیت مردانه در دوران بارداری پسر:

۷) افزایش رشد موها و خشکی پوست در طول دوران بارداری نشان دهنده بارداری پسر می باشد.

۸) تمایل خوابیدن به پهلوی چپ نشان دهنده بارداری پسر می باشد.

۹) افزایش وزن در طول دوران بارداری:

بزرگتر شدن شکم و افزایش وزن در نواحی شکم نشان‌دهنده بارداری پسر می باشد.

علایم صد در صد بارداری

با توجه به تمامی مطالب گفته شده در بالا در مورد علائم بارداری میتوان گفت که علائم صد در صد بارداری در هر خانومی متفاوت می باشد به همه خانمها متوجه همه علائم به طور یکسان نخواهند شد با این حال برخی دیگر از علایم صددرصدی بارداری در برخی از خانم ها بسیار شایع می باشد شامل موارد زیر می باشد:

ترشح بیش از حد از واژن
یبوست در بارداری
حساس شدن به طعم و بو جدید
درد نوک پستان
احساس خستگی

سن بارداری

اگر بخواهیم در مورد بهترین سن بارداری برای تان بیان کنیم می‌توان اینگونه گفت که باربری به طور طبیعی با افزایش سن کاهش پیدا می کند و داشتن فرزند در اواخر زندگی می‌تواند خطر ابتلا به عوارض بارداری را افزایش دهد، از این رو نمی‌توان یک بازه سنی خاصی را برای بارداری بیان کرد و شما با در نظر گرفتن تمامی شرایط و جوانب برای جلوگیری از عوارض ابتلا به بارداری در سنین بالا نسبت به بارداری اقدام نمایید.

سن بارداری

محاسبه سن بارداری

با توجه به اینکه یکی از اقدامات اولیه در مورد بارداری تعیین سن بارداری و تاریخ زایمان می باشد از این رو شما می توانید با استفاده از فرمول زیر نسبت به محاسبه سن بارداری آشنایی پیدا کنید.

روشهای محاسبه سن بارداری اول این روز آخرین قاعدگی شما شروع هفته اول بارداری به حساب می آید، از این رو اگر بگوییم در دو هفته اول بارداری باردار هستید در واقع ممکن است که شما تعجب کنید زیرا تعیین روز تخمک گذاری و لقاح خیلی سخت می‌باشد و تعیین سن بارداری با استفاده از روز لقاح با روش طبیعی تقریباً انجام نشدنی می باشد.

بنابراین در مورد سن بارداری می‌توان گفت وقتی که شما پریود هستید در حقیقت هفته اول بارداری به شما می‌آید.
با توجه به اینکه هنوز بارداری اتفاق نیفتاده است و تا دو سه هفته دیگر هم لقاح انجام نمی‌شود،بنابراین روز لقاح شما بستگی به طول سیکل قاعدگی تان دارد.

به طور کلی می توان گفت برای محاسبه سن بارداری لازم است که اولین روز آخرین قاعدگی را بدانید.

با توجه به مطالب گفته شده در بالا در مورد محاسبه سن بارداری اگر بخواهید در مورد هفته های بارداری برای تان بیان کنید می توان گفت که دوران بارداری کلا شامل ۴۰ می باشد که این چهل هفته شامل سه، سه ماهه می باشد، از در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد وضعیت هفته به هفته و هر سه ماهه ی بارداری برای تان بیان کنیم.

سه ماهه اول بارداری که شامل هفته های اول تا چهاردهم بارداری می باشد آغاز مرحله شکل گیری و رشد جنین می باشد.
سه ماهه دوم بارداری که از هفته چهاردهم تا بیست و هشتم بارداری می باشد روند تغییرات بدن مادر بیشتر و واضح‌تر مشخص می‌شود و اندام‌های بدن کودک شکل می گیرد و در انتهای سه ماهه دوم کودک می تواند صدای مادرش را بشنود.

سه ماهه سوم بارداری یعنی از هفته بیست و هشتم به بعد می باشد که تغییرات بدن مادر کاملاً مشخص می‌شود و رشد کودک کاملتر خواهد شد.

با توجه به تمامی مطالب گفته شده در بالا در مورد بارداری حال ممکن است که این سوال برای شما پیش آید که با توجه به اینکه دوران بارداری یک دوران بسیار مهم و حساس برای یک خانم به شمار می آید، از این رو تغذیه در بارداری و شیردادن در بارداری و همچنین بارداری بعد از سقط دارای چه ویژگی ها و خصوصیاتی می باشد که رعایت شرایط لازم برای آنها لازم و ضروری می‌باشد،

از طرف دیگر با توجه به اینکه امروزه تعیین جنسیت برای افراد به عنوان یک موضوع مهم به شمار می‌آید از این رو روش های تعیین جنسیت چگونه می باشد، پس در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با هر یک از این موارد آشنا نماییم.

تغذیه در بارداری

با توجه به اینکه بارداری یکی از مهمترین مراحل و تجربه های زندگی شخصی افراد می باشد، از این رو نیازمند به توجه و مراقبت های زیادی می باشد تا با حفظ سلامت جسمی مادر در نهایت سلامت جنین و کودک نیز برآورده شود،

تغذیه در دوران بارداری
تغذیه در دوران بارداری

بنابراین تغذیه در بارداری به عنوان یک امری بسیار مهم و قابل اهمیت می‌باشد سالم بودن تغذیه در دوران بارداری فواید زیادی را هم برای مادر و هم برای جنین به ارمغان می‌آورد،پس در ادامه با ما همراه باشید تا با فواید تغذیه سالم در بارداری آشنا شوید.

فواید تغذیه سالم برای جنین منجر می شود که جنین با وزن مناسب در هنگام تولد به دنیا آید و از طرفی دیگر منجر به تقویت تکامل مغز جنین و کاهش خطر ابتلا به برخی از بیماری‌ها مانند نقص لوله های عصبی و یا تاثیر در الگوی تغذیه مناسب کودک بعد از تولد خواهد شد.

از طرف دیگر تغذیه سالم در بارداری باعث می شود که خطر ابتلا به برخی از مشکلات بارداری مانند کم‌خونی دیابت بارداری پره اکلامپسی و غیره کاهش یابد و همچنین منجر به کاهش بعضی از عوارض بارداری مانند تهوع صبحگاهی خستگی و یبوست خواهد شد و باعث ایجاد تعادل در حالات روحی مادر و جلوگیری از زایمان زودرس نیز خواهد شد.

با توجه به تمامی مطالب گفته شده در بالا در مورد اهمیت تغذیه سالم در بارداری می‌توان گفت علاوه بر موارد گفته شده در بالا تغذیه سالم منجر به افزایش و رشد هوش جنین خواهد شد و از آن جایی که کمبود برخی از ویتامین ها باعث کاهش رشد مغزی می‌شود، بنابراین همه افراد باید در دوران بارداری تمام مواد مغذی و ویتامین ها را برای بدن خود فراهم آورند و در برنامه غذایی یک مادر باردار گنجانده شود.

شیر دادن در بارداری

با توجه به اینکه در برخی از موارد بسیاری از مادران در حالی که به نوزاد خود شیر می دهند ممکن است باردار شوند از این رو الزاماً نباید فرزندشان را از شیر بگیرم و می‌توانند به شیر دادن خود حتی تا پایان دوران بارداری و بعد از تولد کودک دوم نیز ادامه دهند و حتی می توانند پس از به دنیا آمدن کودک دوم و هر دو کودک خود شیر بدهند

شیردهی در بارداری
شیردهی در بارداری

اگر مادری یک کودک اول سه ماهه داشته باشد و دوباره باردار شود در زمان تولد کودک دوم، کودک اول یکساله است، بنابراین این کودک می تواند.

غذا بخورد، اما اگر مادر بخواهد می‌تواند یکی دو نوبت نیز در روز به او شیر بدهد و‌مابقی شیر خود را به نوزاد دوم بدهد، اما در نظر داشته باشید با توجه به اینکه در ابتدای زایمان و شیردهی شیر چند روز اول مادر آغوز می‌باشد و مادر باید آن را به نوزاد تازه متولد شده بدهد.

از این رو این شیر برای تغذیه نوزاد ضرورت دارد و از طرفی دیگر در شرایطی که مادر دارای شرایط جسمی و روحی شیر دادن به کودک بزرگتر را نداشته باشد در هر زمانی که بخواهد میتواند شیر او را قطع کند و به کودک خود شیرخشک یا شیر پاستوریزه بدهد.

در مورد تغذیه در دوران بارداری می توان گفت زمانی که کودک دو تا سه ماه است باید مادر باردار شیردهی خود را با به اتمام رساندن پنج شش ماهگی ادامه دهد تا کودک بتواند غذاهای جامد مایع بخورد، سپس می تواند نسبت به قطع شیردهی اقدام نماید.

بارداری بعد از سقط

با توجه به اینکه سقط جنین به معنای از دست دادن جنین تا قبل از هفته بیستم بارداری می باشد از این رو حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد بارداری‌ها به دلایل مختلفی سقط خواهد شد، بنابراین احتمال سقط جنین معمولا در سه ماهه اول بارداری بسیار بالا می باشد،از این رو سقط جنین ممکن است تمام لذت ها را یک باره از بین برود،

بارداری پس از سقط
بارداری پس از سقط

اما اگر این اتفاق بیفتد افراد نباید ناامید شوند و برای بچه دار شدن باید تلاش کنند از آنجایی که سقط جنین روی باروری خانم ها تاثیر نمی‌گذارد این بدان معناست که باردار شدن بعد از سقط جنین کاملا امکان پذیر می باشد.

با توجه به تمامی مطالب گفته شده در بالا در مورد بارداری در اینجا قصد داریم شما را با زایمان و انواع روش های زایمان که شامل زایمان طبیعی و سزارین می باشد نیز آشنا نماییم،پس در ادامه با ما همراه باشید تا هر کدام از این موضوع ها را مورد بررسی قرار دهیم.

زایمان

همانطور که می دانید بعد از به اتمام رساندن دوران بارداری، زایمان اوج دوران بارداری یک زن میباشد که شامل خارج شدن یک یا چند نوزاد از رحم مادر می باشد. زایمان می‌توان با دو روش طبیعی و سزارین انجام داد، بنابراین ما در اینجا شما را با هر دوی این روش آشنا می نماییم.

زایمان طبیعی

با توجه به اینکه امروزه زایمان طبیعی به عنوان روشی از زایمان با تکنولوژی پایین می باشد بنابراین در این روش فرد اجازه دارد که طبیعت انسان کار خود را در زایمان انجام دهد.

در زایمان طبیعی بچه می تواند ۲ ماه و ۳ ماه تا ۶ ماهه به دنیا بیاید و هیچ مشکلی ایجاد نمی شود برخی از زنان است دارند که در هنگام زایمان از هیچ دارویی استفاده نکنند و به جای آن برای کاهش درد ناشی از زایمان از روش هایی مانند کنترل تنفس و آرامش اعصاب استفاده نمایند.

در زایمان طبیعی مادر کنترل بدن خود را از دست می دهد،البته در نظر داشته باشید که در هنگام زایمان یک فرد همیار نیز به آرامی برای به اتمام رساندن تمامی مراحل زایمان را راهنمایی و کمک می کند.

زایمان طبیعی در طی چندین مرحله انجام می‌شود و بهتر است که زنان باردار پیش از زایمان از روند مراحل آگاهی کامل را داشته باشند تا بتوانند مراحل زایمان واکنش درستی را از خود نشان دهند و همکاری لازم را داشته باشند.

فرایند زایمان طبیعی شامل موارد زیر می باشد:

مرحله اول که همان شامل زمان شروع دردهای زایمان تا باز شدن کامل دهانه رحم می باشد.
مرحله دوم باز شدن کامل دهانه رحم و خروج نوزاد می باشد.
مرحله سوم شامل خروج نوزاد و خروج جفت می باشد.

علایم شروع زایمان طبیعی چیست؟

علائم شروع زایمان طبیعی شامل دردهای پریودی نوعی زیر شکم و کمر می باشد که به تدریج طول مدت درد بیشتر به فاصله بین آنها کوتاه‌تر می‌شود و مرحله بعد شامل ایجاد ترشحات آبکی یا ترشحات خونی از واژن می باشد و در برخی از موارد بروز حالت های اضطرابی که منجر به حالت تهوع نیز می شود.

با توجه به اینکه در زایمان طبیعی دردهای جسمانی وجود دارد که در اغلب موارد بسیاری از خانم‌ها برای رهایی از چنین دردهایی عمل جراحی سزارین را جایگزین زایمان طبیعی می‌کنند و از آنجایی که در دهه های اخیر زایمان به روش عمل جراحی سزارین بسیار افزایش یافته است و با توجه به اینکه عمل جراحی سزارین دارای عوارض بسیار زیادی می باشد از این رو زایمان طبیعی بدون درد به عنوان روشی جایگزین انتخاب شده است.

در نظر داشته باشید در مواردی که سلامت مادر یا جنین و یا هر دوی آنها در معرض خطر می باشد هیچ کدام از این روش‌ها جایگزین می باشد و تنها روش سزارین به عنوان روش انتخابی به شمار می آید.

با توجه به اینکه امروزه زایمان طبیعی بدون درد نیز وجود دارد در اغلب کشورهای پیشرفته بیش از یه دهه می‌باشد که به دلیل خطر بیهوشی جراحی و عوارض عمل جراحی سزارین روش زایمان طبیعی بدون درد انتخاب شده است و دیگر هیچ خانمی برداری نباید هنگام زایمان طبیعی درد زیادی را تحمل نماید.

فواید زایمان طبیعی چیست؟

کودک در طی مراحل زایمان طبیعی باکتری های مفید را دریافت می کند.
مایعات وارد شده به ریه نوزاد در زایمان طبیعی به طور کامل خارج می‌شود.
به طور کلی از خطرات و عوارض جراحی در امان می باشد.
امکان شیردهی به نوزاد در زایمان طبیعی نسبت به مادرانی که سزارین انجام می‌دهد سریع تر و موفقیت آمیز تر می باشد.
در بارداری‌های بعدی عارضه‌های بسیار کمتری را تجربه خواهد کرد.
هزینه های بسیار کمتری در این نوع زایمان نسبت به زایمان سزارین پرداخت خواهد شد.

چه کسانی نباید زایمان طبیعی را انجام دهند؟

بیماری خاص مادر

اگر مادری به بیماری خاص مانند دیابت بیماری قلبی و غیره یا عفونتی مثل ایدز مبتلا باشد که ممکن است به جنین منتقل شود عمل سزارین توصیه می شود.

ترس و اضطراب بیش از حد مادر

در صورتی که مادر باردار تحمل درد ناشی از زایمان را نداشته باشد برای مقابله با ترس روش های زیادی وجود دارد که تحت نظر پزشک متخصص زنان و زایمان می توان با آن مقابله کرد.

پایین نیامدن سر نوزاد

در صورتی که در انقباضات رحم تا چند ساعت قبل از زایمان به گونه‌ای باشد که سر نوزاد پایین نیاید و نتواند نوزاد خارج شود عمل سزارین توصیه می شود.

جایگاه نوزاد در رحم

در شرایطی که نوزاد نچرخد و سر او به درستی پایین قرار نگیرد و به طور کل جایگاه مناسبی نداشته باشد سزارین برای مادر توصیه می‌شود.

وزن مادر و نوزاد

وزن مادر باردار و جنین اهمیت بسیار زیادی دارد و اگر وزن بالایی داشته باشند عمل سزارین توصیه می شود.

اکسیژن رسانی به نوزاد

اگر در زمان زایمان طبیعی وضعیت نوزاد به گونه‌ای باشد که به دلیل عدم اکسیژن رسانی سلامت او به خطر بیفتد و پزشک فکر کند که امکان رسیدن اکسیژن مناسب به نوزاد وجود ندارد، روش جراحی سزارین توصیه می شود.

بارداری چند قلویی

برای مادران بارداری که چند قلو دارند به دلیل اینکه به احتمال خیلی زیاد یکی از جنین ها در حالت غیرطبیعی قرار بگیرد انجام عمل سزارین توصیه می شود.

انجام چند سزارین

مادران بارداری که دو سزارین را برای زایمان های قبلی خود انجام داده اند برای زایمان های بعدی هم باید سزارین شوند و نمی توانند زایمان طبیعی را انجام دهند.

سابقه جراحی مادر باردار

اگر مادر باردار سابقه جراحی هایی مانند دهانه رحم سرکلاژ و تجربه سقط مکرر جنین را داشته باشد، متخصص زنان و زایمان زایمان سزارین را به آنها توصیه می کند.

با توجه به تمامی مزایای گفته شده در بالا در مورد زایمان طبیعی در برخی از موارد بسیاری از افراد تمایل دارند که زایمان طبیعی بعد از سزارین را انتخاب نماید این بدان معنا می باشد که این افراد زایمان قبلی خود را به روش سزارین انجام داده و در زایمان بعدی قصد دارند که روش طبیعی را انتخاب نمایند، حال ممکن است که این سوال برای شما پیش آید که زایمان طبیعی بعد از سزارین دارای چه مزایایی می باشد، پس در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با مزایای زایمان طبیعی بعد از سزارین آشنا نماییم.

مزایای زایمان طبیعی بعد از سزارین

کاهش مدت زمان بستری در بیمارستان
درد شکمی کمتر بعد از زایمان
شیردهی آسانتر
عدم نیاز به عمل جراحی و عوارض ناشی از عمل

زایمان به روش سزارین

عمل سزارین یک نوع زایمان غیر طبیعی به شمار می‌آید که در آن نوزاد با ایجاد برشی در دیواره شکم و رحم مادر خارج می‌شود در شرایط ویژه ای که زن باردار به دلیل پزشکی توانایی یک زایمان طبیعی را نداشته باشد از روش سزارین که نوعی عمل جراحی می باشد برای زایمان اقدام می شود.

در چه مواردی عمل سزارین ضروری می باشد؟

در شرایطی که فرد قبلا سزارین کرده باشد.
زمانی که نوزاد در رحم مادر مدفوع کرده باشد.
رگ سر راهی موجود باشد .
جفت سر راهی باشد.
بند ناف نمایش داده شده باشد.
دیسترس جنین در سن بالای ۲۴ هفته.
وجود تبخال در دستگاه تناسلی.
جنین بزرگتر از چهار و نیم کیلو.
دوقلویی که وقتی جنین اول با نمایش سر نباشد.

با توجه به مطالعات انجام شده آمار سزارین در ایران بالاتر از کشورهای پیشرفته می باشد از این رو امروزه با توجه به اینکه در جهت طرح سلامت سعی بر این دارند که بیشتر زایمان ها را به روش طبیعی انجام دهند، بنابراین راهکارهای مختلف و متفاوتی در این زمینه در نظر گرفته شده است، پس می توان گفت بیشتر افراد می‌توانند در جهت بارداری و زایمان با اطمینان کامل و کافی و با رضایت بخشی بالا بهترین اثر بخشی را برای خود به ارمغان آورند.

مطالب پیشنهادی پزشک ایرانی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا