کاشت مو،کاشت ابرو، مزوتراپی مو، بهترین مرکز کاشت مو

بیماری شناسیکووید-19 - کرونا

در مورد عوارض جانبی واکسن کرونا چه باید کرد؟

در این مقاله ما به درمان های خانگی عوارض جانبی واکسن کرونا می پردازیم. هر چند توصیه می شود حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید.

کلیه داده ها و آمارها بر اساس داده های موجود در دسترس عموم در زمان انتشار این مقاله می باشد. برخی از اطلاعات ممکن است قدیمی باشد.

پیشگفتار عوارض جانبی واکسن کرونا

همه واکسن ها ، از جمله واکسن های COVID-19 ، احتمال بروز عوارض جانبی را دارند. در حال حاضر در سراسر جهان ۱۵ واکسن برای کرونا ویروس وجود دارند که مجوز استفاده در حداقل یک کشور را دریافت کرده اند.
خستگی ، تب ، سردرد ، بدن درد ، لرز ، حالت تهوع ، اسهال و درد در محل تزریق شایعترین عوارض جانبی پس از واکسن COVID-19 می باشند.(با توجه مطلب درج شده در سایت سازمان بهداشت جهانی)

بعضی از افراد دریافت کننده واکسن کرونا ویروس ممکن است دچار عوارض خفیف و بدون عوارض باشند و برخی دیگر ممکن است عوارض حادتری داشته باشند.

فرد باید قبل از مصرف هرگونه دارو بدون نسخه ، به پزشک خود مراجعه کند تا عوارض جانبی واکسن را کاهش دهد. از آنجا که یک پزشک شخصی از داروهای فرد و سابقه پزشکی وی آگاه است ،درک درستی از هرگونه فعل و انفعالاتی که ممکن است پس از تزریق واکسن کرونا ویروس رخ دهد دارد.

اما اگر شخصی نتواند با پزشک شخصی خود تماس بگیرد و یا اصلاً پزشک شخصی ندارد و نیاز به تسکین فوری دردهای عضلانی ، درد در محل تزریق ، تب یا ترکیبی از این مسائل داشته باشد چه باید کرد؟ در این حالت ، موارد زیر ممکن است کمک کند:

  • ایبوپروفن (ادویل)
  • استامینوفن یا پاراستامول (تیلنول)
  • آسپرین

درمانهای خانگی

برای هر شخصی که تمایلی به استفاده از داروهای بدون نسخه پزشک ندارند یا به دنبال درمان های بهتری می باشند ، چندین روش می تواند به کاهش عوارض واکسیناسیون COVID-19 کمک کند.
برای واکنش در محل تزریق ، مانند درد یا تورم ، از پارچه تمیز و خنک مرطوب برای ایجاد کمپرس استفاده کنید. این مورد ممکن است به دردهای عضلانی و مفصلی نیز کمک کند.
برای کاهش درد و سفتی بازو ، آن را تا جایی که ممکن است حرکت دهید. این مورد ممکن است کمی ناراحتی ایجاد کند ، اما پس شل شدن عضلات ، از سفتی بیشتر جلوگیری می کند.
هر شخصی که دچار لرز و تب کم باشد باید مقدار زیادی آب بنوشد تا از کم آبی بدن جلوگیری کند . پوشیدن لباس سبک و لباس پوشیدن به صورت لایه لایه به جلوگیری از گرم شدن بیش از حد کمک می کند.

عوارض جانبی واکسن کرونا

عوارض جانبی چه مدت ادامه دارد؟

عوارض جانبی واکسن های COVID-19 فقط چند روز طول می کشد. اگر این عوارض بیشتر از چند روز طول کشید حتماً باید به پزشک مراجعه کنید.

برخی از عوارض جانبی مانند تب ، لرز و خستگی نیز از علائم COVID-19 است که میتواند قبل یا بعد از دریافت واکسن اتفاق بیفتد.این موارد هم بدلیل این است که بدن فرصتی برای تولید آنتی بادی های مناسب و ایجاد ایمنی ندارد و به محض تولید آنتی بادی عوارض شروع به کم شدن می کنند. اگر چه واکسن ها برای جلوگیری از بیماری ها بسیار موثر هستند، اما محافظت ۱۰۰ درصدی در برابر ویروس را تضمین نمی کنند.

لازم به یادآوری است که هیچ واکسنی باعث ایجاد COVID-19 نمی شود زیرا هیچ یک از واکسن ها شامل کل ویروس SARS-CoV-2 نیستند.

افرادی که پس از دریافت واکسن کرونا ویروس به کرونا مبتلا می شوند به این دلیل است که قبل از ایجاد ایمنی توسط واکسن در  بدن ،فرد در معرض ویروس کرونا قرار میگیرد و به همین دلیل بدن فرصت کافی برای تولید آنتی بادی در بدن را نداشته است.

نکته آخر اینکه واکسن های کرونا ایمنی ۱۰۰% برای تمام افراد ایجاد نمیکنند ولی از بسیار زیاد از شدت بیماری می کاهند.

مطالب پیشنهادی پزشک ایرانی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا