کاشت مو،کاشت ابرو، مزوتراپی مو، بهترین مرکز کاشت مو

پژوهشکووید-19 - کرونا

ترومبوسیتوپنی و خونریزی

مشکلات شریانی ، ترومبوآمبولی وریدی ، ترومبوسیتوپنی و خونریزی پس از واکسیناسیون با Oxford-AstraZeneca ChAdOx1-S در دانمارک و نروژ: مطالعه کوهورت بر اساس جمعیت

ترومبوسیتوپنی و خونریزی چیست:

ObjectiveTo ارزیابی میزان حوادث قلبی عروقی و هموستاتیک در ۲۸ روز اول پس از واکسیناسیون با واکسن Oxford-AstraZeneca ChAdOx1-S در دانمارک و نروژ و مقایسه آنها با نرخ مشاهده شده در جمعیت عمومی.

تحقیق در مورد ترومبوسیتوپنی و خونریزی در گروه های سنی :

ثبت های مراقبت های بهداشتی در سراسر کشور در دانمارک و نروژ.

شرکت کنندگان همه افراد ۱۸ تا ۶۵ ساله که از ۹ فوریه ۲۰۲۱ تا ۱۱ مارس ۲۰۲۱ اولین واکسیناسیون را با ChAdOx1-S دریافت کرده اند. جمعیت عمومی دانمارک (۱۸-۲۰۱۶) و نروژ (۱۹-۱۹ ۲۰۱۸) به عنوان گروه های مقایسه کننده خدمت می کنند.

اقدامات اصلی نتیجه مشاهده نرخ ۲۸ روزه تماس با بیمارستان برای حوادث شریانی حاد ، ترومبوآمبولی وریدی ، ترومبوسیتوپنی / اختلالات انعقادی و خونریزی در افراد واکسینه شده در مقایسه با نرخ مورد انتظار ، بر اساس سن ملی و جنسیت پس زمینه خاص از جمعیت عمومی دو کشور .

نتایجگروه های واکسینه شده شامل ۱۴۸ ۷۹۲ نفر در دانمارک (سن متوسط ​​۴۵ سال ، ۸۰٪ زن) و ۱۳۲ ۴۷۲ نفر در نروژ (متوسط ​​سن ۴۴ سال ، ۷۸٪ زن) بودند که اولین دوز ChAdOx1-S را دریافت کردند.

 در میان ۲۸۱ ۲۶۴ نفری که ChAdOx1-S دریافت کرده اند ، نسبت استاندارد بودن عوارض در شرایین ۰.۹۷ (فاصله اطمینان ۹۵٪ ۰.۷۷ تا ۱.۲۰) بوده است. ۵۹ واقعه ترومبوآمبولی وریدی در گروه واکسینه شده در مقایسه با ۳۰ مورد انتظار بر اساس نرخ بروز در جمعیت عمومی مشاهده شد ، که مربوط به نسبت استاندارد مرضی ۱.۹۷ (۱.۵۰ تا ۲.۵۴) و ۱۱ (۵.۶ تا ۱۷.۰) واقعه اضافی در هر ۱۰۰۰۰۰ واکسیناسیون .

نرخ بالاتر از حد انتظار ترومبوز وریدی مغزی مشاهده شد: نسبت استاندارد بودن عوارض ۲۵/۲۰ (۱۴/۸ به ۷۳/۴۱). بیش از ۲.۵ (۰.۹ تا ۵.۲) رویداد در هر ۱۰۰۰۰۰ واکسیناسیون. نسبت استاندارد مرضی برای هر نوع اختلال در ترومبوسیتوپنی / انعقاد ۱.۵۲ (از ۰.۹۷ تا ۲.۲۵) و برای هر نوع خونریزی ۱.۲۳ (از ۰.۹۷ تا ۱.۵۵) بود. ۱۵ مرگ در گروه واکسن در مقایسه با ۴۴ مورد انتظار مشاهده شد.

ترومبوسیتوپنی و خونریزی

نتیجه تحقیق :

نتیجه گیری در میان گیرندگان ChAdOx1-S ، افزایش میزان وقایع ترومبوآمبولی وریدی ، از جمله ترومبوز وریدی مغزی ، مشاهده شد. برای نتایج ایمنی باقی مانده ، نتایج تا حدود زیادی اطمینان بخش بودند ، با نرخ کمی بالاتر از ترومبوسیتوپنی / اختلالات انعقادی و خونریزی ، که می تواند با افزایش نظارت بر دریافت کنندگان واکسن تحت تأثیر قرار گیرد. خطرات مطلق حوادث ترومبوآمبولی وریدی اندک بود ، و یافته ها باید با توجه به اثرات مفید اثبات شده واکسن ، زمینه کشور ارائه شده و محدودیت های تعمیم یافته یافته های مطالعه تفسیر شود.

تاثیر کرونا بر انعقاد خون یا ترومبوسیتوپنی :

از اوایل آوریل ۲۰۲۱ ، بیماری همه گیر covid-19 بیش از ۱۳۰ میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده و ۲.۸ میلیون نفر فوت کرده اند.

  •  واکسن قدرتمندترین ابزار برای کنترل بیماری همه گیر است.
  • در حال حاضر ، چهار واکسن برای استفاده در برابر covid-19 در اتحادیه اروپا تأیید شده است و اینها توسط Pfizer-BioNTech (Comirnaty) ،  Moderna ،  Oxford-AstraZeneca (Vaxzevria) ،  و اخیراً Janssen تولید می شوند.

در آزمایش های کنترل شده تصادفی بزرگ ، این واکسن ها ۶۶٪ تا ۹۵٪ اثر در برابر covid-19 علامتی را نشان داده اند.

در اوایل تا اواسط مارس ۲۰۲۱ ، واکسیناسیون علیه covid-19 با واکسن OxAd-AstraZeneca ChAdOx1-S در چندین کشور اروپایی متوقف شد ، زیرا گزارشات خود به خودی از وقایع ترومبوآمبولیک شدید و گاهی کشنده در افراد واکسینه شده بود. ۸ طبق بیانیه آژانس دارویی اروپا ، ۳۰ مورد از وقایع غالباً وریدی ترومبوآمبولیک تا ۱۰ مارس ۲۰۲۱ در میان تقریباً پنج میلیون گیرنده ChAdOx1-S در اروپا در آن زمان گزارش شده است.

متعاقباً EMA اظهار داشت که “تعداد حوادث ترومبوآمبولیک در افراد واکسینه شده بیشتر از تعداد مشاهده شده در جمعیت عمومی نیست. اگر فقط مبتنی بر گزارش خودجوش رویدادهای نامطلوب باشد ، ممکن است حوادث ناگوار قابل توجه باشد. علاوه بر این ، از اوایل مارس ۲۰۲۱ ، تعداد فزاینده ای از گزارشات موارد از اتریش ، نروژ ، دانمارک ، آلمان ، انگلستان و سایر کشورها یک سندرم ترومبوتیک بالقوه متمایز را نشان می دهد که با ChAdOx1-S مرتبط است.

این گزارش ها ترومبوسیتوپنی شدید ، خونریزی ، ترومبوز شریانی و ترومبوز وریدی را در مکان های غیر عادی آناتومیکی (ترومبوز سینوس وریدی مغزی ، یا ترومبوز در درگاه ، وریدهای شکم یا کبدی) ، اما همچنین ترومبوز وریدی اندام تحتانی یا آمبولی ریه توصیف کرده اند ، در طی پنج تا ۲۴ روز پس از واکسیناسیون رخ می دهد.

آیا این موارد بیش از نرخ مورد انتظار است یا نه هنوز مشخص نشده است. خطر چنین عوارض جانبی نیز ناشناخته باقی مانده است ، زیرا حتی در آزمایشات بالینی بزرگ وقایع نادر شناسایی نشده و عوارض جانبی آنها در طی نظارت پس از بازاریابی کمتر گزارش می شود. با توجه به بیماری همه گیر covid-19 و کمبود فعلی واکسن ، ارزیابی خطرات واکسن covid-19 در محیط های واقعی بسیار مهم است.

هدف از همکاری فعلی بین مراکز علمی در دانمارک و نروژ ارزیابی نرخ وقایع قلبی عروقی و هموستاتیک در سراسر کشور پس از واکسیناسیون با ChAdOx1-S و مقایسه این میزان با سن و جنس متناظر با نرخ های استاندارد در جمعیت عمومی دو کشور بود.

ما از طریق فرآیند تسریع درگیر شدن با آژانس های ثبتی و مقامات ملی بهداشت و محافظت از داده ها ، اطلاعات مربوط به ثبت بهداشت و درمان دانمارک را به دست آوردیم. ثبت آمادگی اضطراری برای covid-19 (Beredt C19) در نروژ اطلاعات نروژی را ارائه می دهد.

Beredt C19 شامل اطلاعات در حال حاضر توسط خدمات بهداشتی جمع آوری، ثبت بهداشت ملی و ثبات کیفیت پزشکی. سیستم های مراقبت های بهداشتی با بودجه دولت در کشورهای اسکاندیناوی به همه ساکنان قانونی دسترسی رایگان به مراقبت های بهداشتی را می دهند.

دفاتر ثبت احوال بهداشتی این کشورها شامل اطلاعات بهداشتی جمع آوری شده به طور آینده نگر درباره همه ساکنان ، با شماره ثبت شخصی مدنی است که امکان ارتباط داده های سطح فردی را بین دفاتر ثبت ملی فراهم می کند.

این مطالعه با توجه به الزامات اخلاقی و قانونی هر کشور انجام شده است.به دلیل قوانین حریم خصوصی داده ها ، هیچ تعداد سلول زیر پنج قابل گزارش نیست.

گروه های واکسن متشکل از همه افراد ۱۸ تا ۶۵ ساله در دانمارک و نروژ بود که اولین واکسیناسیون با ChAdOx1-S را از ۹ فوریه ۲۰۲۱ تا ۱۱ مارس ۲۰۲۱ دریافت کردند (تاریخی که برنامه های واکسیناسیون دانمارک و نروژ به دلیل نگرانی های ایمنی متوقف شد). ما دریافت کنندگان واکسن زیر ۱۸ سال و بالاتر از ۶۵ سال و کسانی که ظرف ۳۶۵ روز قبل از اولین واکسیناسیون به کشورها مهاجرت کرده اند (مشخص شده از سیستم های ثبت احوال در دو کشور) را از مطالعه حذف کردیم. جمعیت عمومی سنین ۱۸-۶۵ سال در دانمارک در طی ۱۸-۲۰۱۶ و در نروژ در طی ۱۹-۲۰۱۸ به عنوان گروه های مقایسه شده از پیش تعیین شده خدمت می کنند.

واکسن کرونا (covid-19) :

ثبت واکسیناسیون دانمارکی  و ثبت نام واکسیناسیون نروژی SYSVAK  تاریخ هایی را ارائه کردند که در آن همه اعضای گروه های تحقیق اولین دوز ChAdOx1-S را دریافت کردند.

این واکسن در ۲۹ ژانویه ۲۰۲۱ به صورت مشروط در سراسر اتحادیه اروپا مجاز شد و اندکی بعد در دانمارک ، نروژ و دیگر کشورهای اروپایی راه اندازی شد. در دانمارک ، نروژ و بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی ، ChAdOx1-S تقریباً به طور کامل برای افراد زیر ۶۵ سال تجویز شده است. مطابق با استراتژی های واکسیناسیون covid-19 دانمارکی و نروژی ، اکثر دریافت کنندگان ChAdOx1-S مراقبت های بهداشتی و خدمات اجتماعی بودند.

حوادث قلبی عروقی و هموستاتیک

برای به دست آوردن اطلاعات مربوط به تمام موارد بستری در بیمارستان و تماس با کلینیک سرپایی بیمارستان (از جمله ویزیت اتاق های اورژانس) ، ما به ثبت ملی بیماران در دانمارک و نروژ دسترسی پیدا کردیم (که همه بیمارستان ها را پوشش می دهد). این ثبت ها شامل تشخیص های ثبت شده توسط پزشک برای هر تماس با بیمارستان با توجه به ICD-10 است (طبقه بندی بین المللی بیماری ها ، تجدید نظر دهم).

ما میزان تماس با بیمارستان را برای طیف وسیعی از تشخیصهای پیش بینی شده قلبی عروقی و هموستاتیک ارزیابی کردیم که به صورت حوادث شریانی ، ترومبوآمبولی وریدی ، اختلالات ترومبوسیتوپنی / انعقاد و خونریزی دسته بندی شده اند (به پرونده تکمیلی کدهای ICD-10 مراجعه کنید).

در تجزیه و تحلیل نتایج فردی ، ما افرادی را از گروه های واکسینه شده که سابقه آن نتیجه خاص را در طول ۳۶۵ روز قبل از اولین واکسیناسیون داشتند ، حذف کردیم. برای گروه های عمومی جمعیت ، ما به طور مشابه افرادی با سابقه یک نتیجه معین در طول یک سال شستشو ثابت را از محاسبات نرخ نتایج خاص حذف کردیم. نتایج فردی به طور مستقل در نظر گرفته شد – به عنوان مثال ، کسانی که سابقه سکته مغزی اخیر دارند از تخمین سن و جنس میزان آمبولی ریوی مستثنی نیستند.

نتیجه واکسیناسیون کوید ۱۹ :

تعداد مشاهده شده از وقایع حادثه ای در گروه های واکسینه شده با دنبال کردن گروه ها از تاریخ اولین واکسیناسیون تا ۲۸ روز یا تا تاریخ مرگ ، مهاجرت ، واقعه مورد علاقه یا پایان در دسترس بودن داده ها (۳۱ مارس) بدست آمده است. ۲۰۲۱) ، هر کدام که اولین بار رخ داده است.

تعداد مورد انتظار رویدادها در گروههای واکسینه شده بر اساس میزان بروز نتایج داده شده در گروههای عمومی جمعیت از پیش تعیین شده برآورد شد. این نرخ بروز از داده های مربوط به جمعیت عمومی ۱۸-۶۵ ساله طی ۱۸-۱۳۹۵ در دانمارک و در طی ۱۹-۱۹-۲۰۱۸ در نروژ برآورد شده است ، با نرخ طبقه بندی شده بر اساس جنسیت و سن در گروههای پنج ساله (۱۸-۲۴ ، ۲۵-۲۹ ، ۳۰-۳۴ ، ۳۵-۳۹ ، ۴۰-۴۴ ، ۴۵-۴۹ ، ۵۰-۵۴ ، ۵۵-۵۹ و ۶۰-۶۵ ، مشخص شده در نقاط میانی دوره های مرجع). گروه های عمومی جمعیت برای تماس های بیمارستانی برای نتایج فردی از ۱ ژانویه ۲۰۱۶ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۸ (دانمارک) یا ۱ ژانویه ۲۰۱۸ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ (نروژ) ، مهاجرت ، مرگ یا وقوع نتیجه مورد نظر ، از هر کدام ، دنبال شدند.

اول آمد از این میزان بروز جمعیت عمومی ، ما تعداد مورد انتظار رویدادها را در گروه واکسینه شده برای هر یک از نتایج فردی با استفاده از استاندارد سازی غیر مستقیم تخمین زدیم. به طور خاص ، ما سن ، جنس ، و میزان بروز جمعیت عمومی خاص کشور را با سن ، جنس ، و زمان پیگیری خاص کشور جمع شده در گروه های واکسینه شده تا ۲۸ روز پس از واکسیناسیون ضرب کردیم. برای هر سن ، جنس و قشر خاص کشور برای دریافت کنندگان واکسن ، این یک تعداد برای تعداد وقایع پیش بینی شده را به همراه داشت که ما آن را در میان قشرها خلاصه کردیم. به این ترتیب ، ما نتایج متغیر مورد انتظار را بدست آوردیم که در افراد گروه واکسینه شده مشاهده خواهیم کرد اگر آنها با همان سن ، جنس و کشور ، نتایج مشابهی با جمعیت عمومی داشته باشند.

برای هر یک از نتایج پیش بینی شده فردی و برای گروهی از نتایج ، ما نرخ بروز جمعیت عمومی دانمارک و نروژ ، تعداد مشاهده شده و انتظارات از حوادث و اختلافات در هر ۱۰۰۰۰۰ دریافت کننده واکسن را که به مدت ۲۸ روز دنبال می شود ، محاسبه کردیم: تفاوت) در هر ۱۰۰۰۰۰ واکسیناسیون و نسبتهای استاندارد مرضی. ما از توزیع پواسون دقیقاً ۹۵٪ فواصل اطمینان داریم.

تجزیه و تحلیل تکمیلی

ما طیف وسیعی از تجزیه و تحلیل های مکمل از پیش تعیین شده را انجام دادیم. در مرحله اول ، برای بررسی اثرات زیرگروهی ، ما تجزیه و تحلیلها را براساس جنسیت و همچنین بزرگسالان جوان و میانسال (گروههای سنی ۱۸-۴۴ سال و ۴۵-۶۵ سال) طبقه بندی کردیم. در مرحله دوم ، برای تمرکز ویژه بر نتایج اولیه که احتمالاً بیشتر ناشی از واکسیناسیون است ، ما یک تجزیه و تحلیل انجام دادیم که پیگیری آن محدود به ۱۴ روز بود. ثالثاً ، برای بررسی تأثیر احتمالی افزایش آگاهی تشخیصی و در نتیجه گنجاندن حوادث کمتر جدی مرتبط با تماس کوتاه بیمارستان در میان گیرندگان واکسن ، و همچنین خطر رمزگذاری نادرست یا تشخیص های منتفی از این تماس های کوتاه به عنوان نتایج واقعی محاسبه می شود ، ما ارزیابی وقایع را به تماس با بیمارستان با مدت زمان پنج ساعت یا بیشتر محدود کردیم. سرانجام،

درگیری عمومی و بیمار

هیچ بیماری در طراحی ، اجرا یا تفسیر این مطالعه دخیل نبوده است. به دلیل فوریت و حساسیت سوال مطالعه ، و همچنین محدودیت های حریم خصوصی داده ها ، مشارکت اعضای جامعه در این مطالعه امکان پذیر نبود.

نتایج واکسن کرونا :

در میان ۲۸۲ ۵۷۲ نفر واکسینه شده علیه covid-19 با ChAdOx1-S در دانمارک و نروژ از فوریه ۲۰۲۱ تا ۱۱ مارس ۲۰۲۱ ، ۱۳۰۸ (۰.۵)) به دلیل سن (کمتر از ۱۸ سال یا> 65 سال) یا مهاجرت اخیر از مطالعه حذف شدند. گروههای واکسینه شده نهایی شامل ۲۸۱ ۲۶۴ نفر است: ۱۴۸ ۷۹۲ نفر در دانمارک (میانگین سنی ۴۵ سال (محدوده بین چهار تا ۳۳-۵۵ سال) ؛ ۸۰.۱٪ زنان) و ۱۳۲ ۴۷۲ نفر در نروژ (۴۴ (۳۲-۵۵ سال) ؛ ۷۷.۶٪ زنان ، جدول ۱) ) پیگیری ۲۸ روزه کامل برای ۲۰۶ ۸۹۴ نفر (۷۳.۶٪) در گروههای آخر در دسترس بود. از میان ۷۴ ۳۷۰ نفر باقیمانده (۴/۲۶ درصد) با پیگیری کمتر از ۲۸ روز در دسترس ، میانه پیگیری در دسترس در دانمارک ۲۴ روز (دامنه بین ۴ تا ۲۳) در روز و در نروژ ۲۳ (۲۲-۲۴) روز بود.

نتیجه گیری :

حوادث شریانی – ۸۳ رویداد شریانی در مقابل ۸۶ مورد انتظار مشاهده شد ، که مربوط به نسبت استاندارد مرضی ۰.۹۷ (فاصله اطمینان ۹۵٪ ۰.۷۷ تا ۱.۲۰ ) است. در گروه حوادث شریانی ، میزان خونریزی داخل مغزی افزایش یافته است ، با نسبت استاندارد استاندارد ۲.۳۳ (۱.۰۱ تا ۴.۵۹) ، مربوط به ۱.۷ (۹۵٪ فاصله اطمینان ۰.۰ تا ۴.۶) حوادث اضافی در هر ۱۰۰۰۰۰ واکسیناسیون.

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا