کاشت مو،کاشت ابرو، مزوتراپی مو، بهترین مرکز کاشت مو

تناسب اندامرژیم لاغری

برنامه غذایی لاغری

ویژگی های برنامه غذایی ، بایدها و نبایدهای رژیم غذایی

برنامه غذایی لاغری

تناسب اندام و حفظ فرم و شکل ظاهری بدن در یک سایز مناسب مهمترین المان خوش هیکل بودن است زیرا زمانی که بدن افراد در یک سایز مناسب در مقایسه با قد آنها قرار دارد زیباتر، خوش اندام تر و جوان تر به نظر می رسند. همچنین رضایت از اندام باعث ایجاد احساس خوشایند نسبت به خود می شود تا افراد اعتماد به نفس لازم را داشته باشند.

بسیاری از افراد هستند که با توجه به ویژگی های وراثتی یا اکتسابی نیاز به یک برنامه غذایی مناسب برای رسیدن به سایز ایده آل خود دارند. به همین جهت برای پیشگیری یک رژیم درست به پزشک متخصص تغذیه مراجعه می‌کنند تا با استفاده و رعایت توصیه‌های او به اندام و وزن مورد دلخواه خود برسند و از ظاهر خود رضایت کامل داشته باشند.

برنامه غذایی لاغری توسط پزشک متخصص برای افرادی که اضافه وزن دارند یا به هر علتی می‌خواهند وزن فعلی خود را کاهش دهند تهیه می شود. تنظیم یک برنامه غذایی درست نیاز به تخصص و علم دارد بنابراین حتماً فردی که برنامه غذایی مینویسد باید تحصیل کرده این رشته باشد تا بتوان با رعایت مفاد این برنامه در یک زمان معقول و با کاهش وزن اصولی به نتیجه مورد پسند خود برسند.

ویژگی های برنامه غذایی برای لاغری

همانطور که می دانیم یک رژیم غذایی مناسب برای لاغری باید یک سری ویژگی‌ های مهم داشته باشد تا با استفاده و رعایت آن بدون آسیب به بدن منجر به کاهش وزن و خوش اندامی شود.

ویژگی اول) یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک رژیم اصولی که توسط متخصص تنظیم می ‌شود این است که در رژیم همه گروه های غذایی وجود داشته باشند و از هیچ یک چشم‌پوشی نشود. به طور عادی بدن انسان به همه گروه های غذایی از جمله پروتئین ها کربوهیدرات ها و غیره نیاز دارد بنابراین حذف هر یک از این مواد غذایی ممکن است در کوتاه مدت یا طولانی مدت آسیب هایی به بدن افراد وارد کند.

بنابراین با در نظر گرفتن میزان کالری هر گروه پزشک متخصص با اطلاعات جامعه ای که دارد همه گروه های غذایی را در رژیم جای می دهد تا تمامی مواد غذایی لازم به بدن شخص برسد. در این رژیم ها همه انواع غلات میوه ها و حتی مواد قندی و غیره جای دارند اما برای مصرف هر یک باید طبق دستور پزشک پیشرفت تا علاوه بر رساندن مواد لازم به بدن هدف از گرفتن رژیم هم محقق شود.

ویژگی دوم) نکته مهم دیگر توجه به ارزش غذایی مواد مورد استفاده در رژیم است زیرا برخی از خوراکی ها و مواد مغذی و ارزش غذایی پایین تری دارند مانند نوشیدنی های قندی، سوسیس، کالباس، بیکن و غیره. به همین علت معمولاً در برنامه غذایی برای لاغری سعی می ‌شود که مواد مغذی گنجانده شوند تا با مصرف کمتر کالری مواد مورد نیاز هم تامین شوند و مشکلی در سوخت و ساز بدن افراد ایجاد نشود‌.

ویژگی سوم) یک رژیم غذایی مناسب رژیمی است که در آن ویژگی های فردی و جسمانی افراد هم مورد توجه قرار بگیرد و برای همه افراد یک رژیم یکسان ارائه نشود. در ذیل همین ویژگی باید گفت که یکی از مهمترین ویژگی ‌های یک رژیم خوب این است که هیچ وقت فرد رژیم گیرنده با رعایت آن گرسنه نماند زیرا این موضوع به معنی نامناسب بودن رژیم برای آن فرد است و نتیجه دلخواه را نخواهد داشت.

اهمیت کالری ها در برنامه غذایی برای لاغری

کالری ها در واقع میزان انرژی دریافتی بدن از غذاهایی که مصرف میکنیم هستند که به صورت طبیعی بدن کالری های دریافتی را صرف فعالیت های روزمره می کند. برای مثال فکر کردن راه رفتن و انجام هر فعالیتی در بدن نیاز به سوزاندن کالری دارد به همین علت است که می گوییم در یک رژیم درست و پزشکی باید کالری ها به صورت کنترل شده برای افراد تامین شود.

کالری در رژیم غذایی
کالری در رژیم غذایی

مقدار کالری مورد نیاز هر فرد در طول روز با توجه به نحوه فعالیت او متفاوت است برای مثال افرادی که روزانه ورزش می‌کنند یا فعالیت های سنگینی را در طول روز باید انجام دهند نسبت به کسانی که معمولاً کم تحرک تر هستند کالری بیشتری نیاز دارند.

به طور تقریبی می توان گفت که هر فردی برای ثابت نگه داشتن وزن خود روزانه به ۲۰۰۰ کالری نیاز دارد اما همین عدد هم ممکن است نسبت به سن یا قطع یا جنسیت افراد متفاوت باشد.

به طور خلاصه پس از مراجعه افراد جهت دریافت یک برنامه غذایی برای لاغری پزشک متخصص با توجه به نوع فعالیت و سن و جنسیت افراد و میزان کالری که در طول روز نیاز دارند برای آنها یک رژیم غذایی شامل تمامی گروه های غذایی با میزان کالری مناسب تنظیم میکند. ممکن است این برنامه غذایی به صورت مقطعی برای رعایت افراد نوشته شود و به آنها توصیه شود که پس از رعایت آن در مدت مشخص دوباره به پزشک مراجعه کنند تا با اندازه گیری وزن آنها رژیم غذایی را متناسب‌تر کند.

فواید برنامه غذایی برای لاغری

اساساً چرا رعایت یک رژیم مناسب اهمیت دارد؟ به چه علت افراد به سمت استفاده و رعایت مفاد یک رژیم غذایی می روند؟ به غیر از داشتن اندامی زیبا و سایز ایده آل رعایت یک برنامه غذایی چه فوایدی دارد؟

تمامی اینها سوالاتی هستند که ممکن است افراد قبل از اقدام جدی برای دریافت یک برنامه غذایی لاغری از خود بپرسند بنابراین در ادامه سعی می‌کنیم که برخی از آنها به صورت خلاصه پاسخ دهیم تا اهمیت رعایت این برنامه ها برای همه روشن شود.

۱.به طور کلی عدم رعایت برنامه غذایی مناسب ممکن است باعث ایجاد بیماری‌ های عدیده‌ای در بدن افراد شود که در طولانی مدت بروز می کنند و در بسیاری از مواقع درمان آنها بسیار سخت خواهد شد. یکی از ملموس ترین مثال ها برای این موضوع افزایش بیماری دیابت در افراد در سال‌های اخیر است که ناشی از مصرف مواد غذایی کم ارزش با میزان قند بالا می باشد.

علاوه بر این بسیاری از سوء تغذیه ها که در کودکان به وجود می آید یا سرطان ‌های خون و انواع دیگر سرطان ها که در هر سنی خودشان را نشان میدهند اکثرا ناشی از عادت های غذایی نادرست هستند.

با توجه به نکات بالا واضح است که رعایت برنامه غذایی مناسب و درست در طول زندگی و دریافت کالری های مورد نیاز برای بدن یکی از مهمترین اقدامات لازم برای سالم نگه داشتن بدن در طول زندگی است. با این کار علاوه بر این که افراد روی وزن مناسب خود ثابت می مانند مواد مغذی و سالم به بدن آنها می‌ رسد و دچار بیماری‌های ناشی از مواد ‌غذایی کم‌ارزش هم نمی شوند.

۲.بدن همه افراد برای لاغر شدن و حفظ اندام مناسب نیاز به مواد غذایی متفاوت و متعدد دارد. اگر تنها هدف افراد از رعایت یک رژیم غذایی لاغر شدن و کاهش وزن باشد ممکن است مواد غذایی لازم به بدن آنها نرسد و در طول زمان دچار عفونت، فشار خون و یا حتی سکته قلبی شوند.

همانطور که مشخص است داشتن یک رژیم غذایی درست و فقط برای لاغر شدن و کاهش سایز نیست بلکه هر فردی برای پیشگیری از بروز برخی بیماری ها و داشتن یک زندگی سالم نیاز به رعایت رژیم غذایی دارد.

بایدها و نبایدهای برنامه غذایی برای لاغری

همانطور که گفتیم برنامه غذایی باید حتماً توسط پزشک متخصص تغذیه تنظیم و ارائه شود زیرا او با اطلاعات کاملی که در مورد مواد غذایی دارد و همچنین اطلاعاتی که در مورد ویژگی های فردی و جسمانی افراد به دست می‌ آورد بهترین برنامه را ارائه خواهد داد.

برخی باورهای غلط در مورد برنامه‌های غذایی باعث شده که افراد در مدت زمان نسبتا طولانی رفتارهای نادرستی را انجام دهند و علاوه بر اینکه ممکن است شاهد کاهش وزن خود نباشند دچار برخی بیماری ها هم بشوند.

ذکر کردیم که حذف نکردن یک گروه غذایی از رژیم یکی از ویژگی‌های یک رژیم درست است علاوه بر این وعده غذایی هم نباید در یک رژیم حذف شود. حتماً مشاهده کرده ایم که برخی از افراد برای کاهش وزن خود معتقد به حذف وعده غذایی شام هستند و بدون مشورت با پزشک این وعده را حذف می کنند و منتظر حصول نتیجه در مدت زمان کوتاهی هستند.

توجه کنیم؛ حذف کردن یک وعده غذایی باعث گرسنگی شدید در افراد می‌شود و گرسنگی باعث کاهش وزن نیست زیرا پس از احساس گرسنگی افراد نیاز به مواد غذایی بیشتری برای احساس سیری دارند. به همین علت به هیچ وجه پس از حذف کردن یک وعده غذایی و استفاده از مواد غذایی بیشتر در وعده بعدی نمی‌تواند باعث کاهش وزن باشد این باور غلط را به فراموشی بسپارید.

یکی از باید ها و نباید های دیگر در برنامه غذایی این است که در مصرف مواد غذایی سالم هم زیاده روی نکنیم. زمانی که با اطلاعات خود یا گفته‌های پزشک به این نتیجه می‌رسیم که یک ماده غذایی مانند سبزی ها مفید هستند نباید در استفاده از آنها زیاده روی کنیم. برای مثال آجیل ها مواد غذایی سالم هستند که با استفاده از آنها می‌توان کالری روز را تامین کرد و رژیم لاغری را هم پیش برد اما در استفاده از همین مواد هم نباید زیاده‌روی کرد زیرا ممکن است باعث نتیجه عکس در رعایت رژیم شوند.

نکته مهم و قابل ذکر دیگر اینکه از میان وعده ها غافل نشویم. مصرف میان وعده های سالم به میزان توصیه شده می تواند به حد زیاد و چشمگیری از پرخوری در وعده های اصلی جلوگیری کند و همین موضوع به کنترل وزن و کنترل کالری بسیار کمک می‌کند.

به هیچ وجه نباید چربی ها از برنامه غذایی روزانه حذف شوند. همه ما با اصطلاح چربی‌سوزی در برنامه غذایی برای لاغری آشنا هستیم اما این به معنی حذف چربی از رژیم غذایی نیست زیرا برای چربی سوزی باید منبع آن در بدن وجود داشته باشد. معمولاً پزشک متخصص در رژیمی که به افراد ارائه می دهد میزان چربی های غیراشباع و سالم را لحاظ می‌کند تا هم گروه غذایی را حذف نکرده باشد هم چربی به میزان لازم مصرف شود.

آیا فقط استفاده از برنامه غذایی برای لاغری کافی است؟

برای گرفتن بهترین نتیجه در یک زمان معقول به هیچ وجه از اهمیت ورزش کردن و کالری سوزی با استفاده از ورزش غافل نشویم.

برنامه غذایی لاغری
ورزش و رژیم غذایی

ورزش کردن علاوه بر اینکه باعث افزایش سوخت و ساز و کالری سوزی بدن می‌شود شادابی و نشاط بیشتری برای افراد به همراه دارد و نتیجه گیری در زمان کوتاه باعث می شود که انگیزه بیشتری برای ادامه دادن رژیم داشته باشیم.

می‌توان گفت ورزش کردن به صورت روزانه و رعایت یک رژیم درست مکمل هم هستند و هر دو باعث می‌شوند که بهترین نتیجه در زمان کوتاه حاصل شود. بهتر است بدانیم که با هر فعالیت ورزشی چه میزان کالری می سوزانیم تا بدانیم که پس از ورزش کردن نمی‌توان پرخوری کرد زیرا اگر بیشتر از کالری سوزانده شده مصرف کالری داشته باشیم اثر ورزش کردن را از بین برده ایم.

بدیهی است که داشتن بدنی خوش فرم و سایز ایده آل اعتماد به نفس را برای افراد به همراه دارد و باعث می‌شود که آنها از بدن خود راضی باشند و به صورت روزانه و مشاهده نتیجه انگیزه و علاقه بیشتری برای حفظ وزن ایده آل خود داشته باشند.

حتی با استفاده از مواد غذایی سالم و ورزش کردن برای کسانی که اضافه وزن هم ندارند مفید فایده است و از بروز برخی بیماری ها جلوگیری می کنند و مطمئن هستند که با گذشت زمان هم تناسب اندام آنها از بین نمیرود. علاوه بر این ورزش هم برای همه افراد می تواند انرژی بخش باشد تا با انجام برخی از فعالیت های روزانه هم به سلامت جسم خود کمک کرده باشند و هم ذهن خود را از دغدغه های روزانه برای زمان کوتاهی خالی کرده باشند.

برنامه غذایی برای لاغری نیاز به همت افراد دارد و لازم است که پس از دریافت یک رژیم غذایی مناسب کاملاً تحت نظر متخصص توصیه‌های او را رعایت کنند و همچنین با نظر او ورزش را کنار رژیم غذایی ادامه دهند. توجه کنیم که نباید رژیم غذایی و ورزش را تحت نظر افراد غیرمتخصص انجام دهیم زیرا حتی اگر این فعالیت ها برای خودشان جوابگو بوده است ممکن است روی بدن سایر افراد نتیجه نامناسبی داشته باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا