کاشت مو،کاشت ابرو، مزوتراپی مو، بهترین مرکز کاشت مو

سبک زندگیمطالب ویژه

بهترین رژیم غذایی کاهش وزن

بهترین رژیم غذایی کاهش وزن چیست؟

به علت اینکه داشتن اندام و وزن متناسب از زیبایی های بسیار مهم ظاهری در هر فرد به حساب می آید، همیشه متقاضیانی برای اخذ رژیم های غذایی کاهش وزن که توسط پزشک متخصص تنظیم می شوند وجود دارند. داشتن سایز ایده آل باعث می شود که افراد احساس خوشایندی نسبت به خودشان داشته باشند و هر لباسی که مطابق سلیقه شان است را بدون تردید انتخاب کنند.

رژیم غذایی کاهش وزن باید کاربردی، مفید و قابل رعایت برای همه افراد باشد تا در رعایت کردن دستورات آن افراد به زحمت نیفتند و از پیروی از ان منصرف نشوند. در حال حاضر علم تغذیه برای کنترل کالری هایی که به صورت روزانه به بدن میرسند پیشرفت کرده و یافته های علمی ثابت کرده اند که بسیاری از باور ها در مورد رژیم غذایی نا درست است و باید تعدیل شوند.

ویژگی های رژیم غذایی کاهش وزن

امروزه افراد زیادی برای رسیدن به وزن دلخواه خودشان به پزشک متخصص مراجعه می‌کنند تا برنامه غذایی متناسب با ویژگی های فردی خود را از پزشک دریافت کنند و با رعایت آن در مدت زمان مشخصی به نتیجه خوبی برسند.

باید توجه داشته باشیم که تنظیم یک برنامه غذایی کار هرکسی نیست و نمی‌توان از تجارب دیگران برای کاهش وزن خود استفاده کرد بنابراین با توجه به اطلاعاتی که پزشک از مواد غذایی و ویژگی‌های فردی افراد دارد یک برنامه غذایی منحصر به فرد تنظیم می‌کند.

در رژیم غذایی کاهش وزن یک سری ویژگی های بسیار مهمی باید وجود داشته باشد همچنین عادات و باورهای غلط غذایی هم باید به فراموشی سپرده شوند. ویژگی های اصلی و مهم یک رژیم غذایی مناسب عبارتند از:

۱) اولین و مهمترین ویژگی یک برنامه غذایی درست و مناسب این است که همه مواد غذایی و انواع ویتامین ها پروتئین ها کربوهیدرات ها و چربی ها باید در این رژیم غذایی وجود داشته باشد.

بدن ما به طور کلی به تمامی این گروه های غذایی نیاز دارد و باید همه این مواد غذایی به صورت روزانه به بدن برسند تا مشکلاتی از قبیل بیماری ها یا ضعف قوای بدنی ایجاد نشود.

بنابراین به هیچ وجه در یک رژیم غذایی کاهش وزن یک گروه غذایی به طور کامل و برای طولانی مدت حذف نمی‌شود بلکه همه انواع مواد غذایی با در نظر گرفتن فعالیت های روزانه افراد در رژیم وجود دارد.

۲) دومین ویژگی یک رژیم اصولی این است که تمام ویژگی های فردی از جمله جنسیت و شغل افراد و فعالیت‌هایی که به طور روزانه انجام می‌دهند باید مورد توجه پزشک هنگام تهیه رژیم غذایی مورد توجه قرار بگیرد.

با توجه به این نکته می‌توان حدس دقیق تری از میزان کالری که یک فرد به طور روزانه نیاز دارد زد و با توجه به فعالیت های روزانه آن مواد غذایی کم کالری تر یا پر کالری تر را در رژیم جای داد.

برای میزان کالری مورد نیاز در طول روز برای آقایان معمولاً بیشتر از میزان کالری مورد نیاز برای خانمها است همچنین کسانی که ورزشکار هستند یا شغل پر تحرکی دارند نسبت به کسانی که به صورت روزانه کمتر تحرک دارند کالری بیشتری نیاز دارند.

بنابراین اگر برای همه بدون توجه به ویژگیهای فردی آنها یک رژیم غذایی یکسان ارائه شود ممکن است در طول فعالیت های روزانه به مشکل بربخورد و دچار ضعف قوای جسمانی شوند. به همین علت است که گفته می‌شود از یک رژیم غذایی یکسان برای افراد متعدد نمی توان استفاده کرد زیرا هر فرد باید مطابق با میزان کالری که در طول روز مصرف می کند کالری هم دریافت کند و با کنترل هر دوی این مقادیر کاهش وزن ممکن خواهد بود.

۳) در رژیم غذایی کاهش وزن نباید از مواد غذایی که فیلمبردار هستند غافل شد

فیبرها به میزان زیاد معمولاً در میوه ها و سبزیجات وجود دارند. فیبر موجود در میوه ها و سبزیجات باعث می شود که در زمان طولانی افراد احساس گرسنگی نداشته باشند و به همین علت معمولاً از این دسته مواد غذایی در میان وعده ها استفاده می شود تا احساس گرسنگی در وعده‌های اصلی کمتر از سابق باشد.

علاوه بر این که میوه ها و سبزیجات دارای فیبر بسیار زیادی هستند جزء مواد غذایی بسیار سالم به حساب می آیند که قند طبیعی دارند و مانند نوشیدنی‌های قندی و بیسکویت ها یا کیک های صنعتی باعث افزایش وزن نمی شوند.

۴) چهارمین ویژگی این است که در مصرف مواد غذایی سالم هم نباید زیاده‌ روی کرد

برای مثال گفتیم که میوه‌ها و سبزیجات جز مواد غذایی سالم هستند که نقش مهمی را در رژیم های لاغری ایفا می کنند اما در مصرف هم این مواد غذایی سالم هم نباید زیاده روی کرده و باید طبق برنامه غذایی پیش رفت.

یا مثلاً آجیل ها جزو مواد غذایی سالم به حساب می آیند که ضرر بسیار کمی برای بدن دارند اما میزان چربی موجود در آنها باید در یک رژیم غذایی کنترل شود و نباید بیش از حد نیاز از این مواد غذایی به طور روزانه استفاده کرد.

۵)یک ویژگی مهم دیگر در رژیم غذایی کاهش وزن این است که یک رژیم خوب نباید باعث ایجاد احساس گرسنگی در فرد رژیم گیرنده شود.

این یک باور غلط در مورد رژیم های غذایی است که باعث ایجاد گرسنگی در افراد می‌شود و با تحمل گرسنگی است که باعث کاهش وزن می شود و افراد پس از مدت کوتاهی به وزن ایده آل می رسند.

این باور غلط درمورد رژیم های پزشکی باید به فراموشی سپرده شود زیرا احساس گرسنگی ن تنها باعث کاهش وزن می شود بلکه در اکثر مواقع نتیجه عکس می‌دهد. به علت این که در زمان گرسنگی تمامی مواد غذایی خوش طعم و وسوسه کننده به نظر می رسند همچنین پس از ایجاد احساس گرسنگی افراد به مقدار بیشتری کالری برای احساس سیری نیاز دارند.

بنابراین افراد پس از تحمل مدت زیادی احساس گرسنگی در وعده غذایی بعدی جبران می‌کنند و مواد غذایی بیشتری مصرف می‌ کنند که خود یکی از عوامل افزایش وزن است. پس به هیچ وجه برنامه غذایی برای لاغری نباید وعده غذایی حذف شود و احساس گرسنگی در رژیم گیرنده ایجاد شود زیرا نه تنها فایده ای ندارد بلکه میزان کالری مورد نیاز برای برگرداندن بدن به حالت تعادل را بیشتر می کند.

۶) رژیم غذایی کاهش وزن باید تا جای ممکن راحت و آسان باشد و تهیه مواد غذایی ذکر شده در آن نیازمند صرف وقت زیادی نباشد.

مواد غذایی که باید در وعده‌های اصلی یا میان وعده ها در رژیم غذایی مصرف شوند را باید بتوان به راحت ترین شکل ممکن است و در کمترین زمان تهیه کرد تا افراد رعایت رژیم به زحمت نیافتند و پس از انجام آن منصرف نشوند.

همچنین مواد غذایی که در یک رژیم ذکر می شوند باید قابل دسترسی باشند و در فروشگاه های معمولی سطح شهر به توان مواد موجود در آن را تهیه کرد. همچنین مواد غذایی باید صرفه اقتصادی داشته باشند و رعایت یک رژیم مستلزم صرف هزینه های هنگفت نباشد تا هر فردی بتواند با رعایت یک رژیم معمولی بدون نیاز به هزینه های بسیار بالا به وزن و سایز مورد دلخواه خود برسد.

آیا رعایت رژیم غذایی به تنهایی باعث کاهش وزن میشود؟

یکی از مهمترین سوالات کسانی که می‌خواهند برای دریافت یک رژیم غذایی مراجعه کنند این است که آیا رعایت دستورات غذایی در رژیم به تنهایی باعث کاهش وزن می شود یا نیاز به انجام فعالیت هایی در کنار رعایت رژیم غذایی هم هست.

رژیم غذایی کاهش وزن

باید گفت که با توجه به رژیم غذایی فقط کالری های مورد نیاز در طول روز کنترل می شود تا با توجه به ویژگی‌های فردی و جسمانی و فعالیتهای روزانه افراد کاهش وزن اتفاق بیفتد. این رژیم های غذایی به تنهایی در مدت زمانی که معمولاً توسط پزشک پیش‌بینی می‌شود نتیجه می دهند و اشخاص هم با صبوری در این مدت میتوانند نتیجه رژیم غذایی را مشاهده کنند.

اما در اکثر اوقات ورزش کردن در طول روز باعث کالری سوزی و چربی سوزی بیشتری می‌شود به همین علت نتیجه رژیم غذایی را تسریع می بخشد. به همین دلیل اگر افراد به طور روزانه برای انجام فعالیت‌های ورزشی زمان کافی داشته باشند می توانند با مشورت پزشک روزانه فعالیت های ورزشی مناسب برای کاهش وزن خود را هم انجام بدهند.

البته برای کسانی که قرار است در کنار رعایت مندرجات رژیم غذایی به طور روزانه ورزش را هم داشته باشند باید منبع مناسبی از چربی در رژیم غذایی هم قرار بگیرد. به عبارت دیگر می توان گفت برای چربی سوزی باید منبع مناسب آن در بدن وجود داشته باشد که معمولاً از مواد غذایی که چربیهای غیر اشباع دارند در رژیم آنها استفاده می‌شود مانند روغن موجود در آجیل ها و مغزیجات.

فواید رژیم غذایی کاهش وزن

علاوه بر اینکه استفاده از یک رژیم غذایی مناسب و اصولی در مدت زمان مشخص شده باعث کاهش وزن و رسیدن به اندامی ایده آل می شود فواید دیگری هم دارد که بسیار مهم و حائز اهمیت هستند.

رژیم غذایی کاهش وزن

برای مثال یکی از از فواید دیگر رعایت این رژیم ها گیری از بروز برخی بیماری‌ها است زیرا همانطور که میدانیم بیماری‌ های زیادی در اثر پرخوری در طول روز یا استفاده زیاد از مواد قندی و چربی ها و غیره به وجود می آیند. با توجه به اینکه تمامی این مواد در یک رژیم غذایی کنترل می‌شوند و هتل امکان مواد غذایی ناسالم از رژیم حذف می‌شوند امکان بروز این بیماری ها به حداقل می رسد.

استفاده مداوم از مواد غذایی سالم در روند زندگی افراد بسیار تاثیرگذار است و فعالیت های مغزی و فکری را بهبود می بخشد و امکان ایجاد اختلال های ذهنی هم بسیار کم می شود.

همچنین همانطور که گفتیم یکی از مهمترین نتایج استفاده از یک رژیم غذایی کاهش وزن این است که پس از مدتی افراد به ظاهر دلخواه خود می ‌رسند و احساس اعتماد به نفس دارند و از بدن و اندام خود خجالت نمی کشند.

چند نکته

رژیم غذایی لزوماً به معنی استفاده مواد غذایی متفاوت از سایر اعضای خانواده نیست و این موضوع ممکن است باور غالب در مورد رژیم های غذایی باشد اما در اکثر مواقع این چنین نیست و افرادی که یک رژیم خاص را رعایت می‌کنند هم می‌توانند وعده‌های غذایی را مانند سایر اعضای خانواده مصرف کنند.

حتی می‌توانند در مهمانی ها و مراسم های مختلف شرکت کنند و دیگران متوجه رژیم غذایی آنها نشوند. البته حتماً میزان کالری مصرفی در طول روز برای این افراد باید کنترل شود اما نیاز به استفاده از مواد غذایی کاملاً متفاوت نیست زیرا همان طور که گفتیم یک رژیم غذایی خوب نباید افراد را به زحمت بیندازد.

در یک رژیم غذایی مناسب استفاده به موقع از مواد غذایی یکی از مهم ترین نکات است و افرادی که قصد دارند با رژیم غذایی به نتیجه مورد دلخواه خود برسند باید به زمان استفاده از هر وعده غذایی توجه داشته باشند. اساسا از مهمترین ویژگی هایی که در یک رژیم غذایی توسط پزشک لحاظ می شود زمان مصرف هر ماده غذایی است که فرد رژیم گیرنده باید تا حد امکان طبق همین زمانبندی پیش برود.

توجه داشته باشیم که تجارب دیگران در مورد مصرف یا مصرف نکردن یک ماده غذایی و تاثیر آن در کاهش وزن آنها ممکن است فقط برای آنها مفید بوده باشد.

ویژگی های فردی و جسمانی افراد با یکدیگر کاملاً متفاوت است و اگر فردی از یک رژیم غذایی جواب گرفته است به این معنی نیست که همه افراد می توانند همان دستورات را رعایت کنند. بنابراین حتماً برای حذف یا جایگزینی مواد غذایی در رژیم غذایی خودتان با پزشک متخصص مشورت کنید زیرا رژیم های غذایی منحصر به فرد هستند و برای هر فرد رژیم غذایی مناسب با او تنظیم می شود.

اگر فردی برای شکستن رژیم و عدم رعایت آن به شما اصرار کرد گفته های او را نشنیده بگیرید جملاتی از قبیل امشب رژیم را کنار بگذار یا یک شب هزار شب نمیشود نباید باعث سست شدن شما شود.

نتیجه گیری

رژیم غذایی کاهش وزن یک برنامه غذایی برای لاغری است که باید به ساده ترین شکل تنظیم شود تا انجام دستورات در هر زمانی و برای هر فردی ممکن باشد همچنین در یک رژیم غذایی نوشیدن آب هم نقش مهمی ایفا می کند زیرا باعث بهبود روند سوخت و ساز بدن و عدم جذب بیش از حد قند و چربی می شود.

مطالب پیشنهادی پزشک ایرانی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا